Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 738 ggr
Laoghaire
2014-06-27 18:13

Penicillin

Så idag fick Rut diagnosen livmoderinfektion. hon var väldigt samarbetsvillig och blev direkt omtyckt av alla som arbetade hos veterinären även om hon fick ta otaliga röntgenbilder då taggarna var i vägen :)

Mitt problem är nu att vi fått ordinerat penicillin oralt x2 dagligen och även smärtstillande x2 oralt dagligen alltså 4 små sprutor som ska sprutas in i hennes lilla mun dagligen i 10 dagar. Vi har just slagits om omgång 1 av 20 och tänkte att jag gör som jag gjorde på mitt marsvin. rulla in henne i en filt och trycka in det milt men bestämt. Det gick ju som det gick. Hälften utanför och hon i en arg liten boll. Inte nog  med det sen ska hon börja skumma upp det jag med berett våld har fått i henne (vilket är ungefär hälften av dosen), så där försvinner ju allt mitt arbete. 

Hur gör ni? några tips och trix ni sitter och gömmer på?

// Johanna och Ester

Annons:
Angelica Hallberg
2014-06-28 10:08
#1

ha en filt i knät, lägg henne på rygg, ta sprutan mot ena sidan av munnen o öppna munnen med andra handen… skulle tro hon dricker själv då.. träna med vatten. ska leta upp ett inlägg jag gjort med film på mysan när hon tog medicin :)

Laoghaire
2014-06-28 14:50
#2

Det skulle uppskattas! 

Har tittat runt på youtube och kan säga att min lilla kämpe är inte så samarbetsvillig. Det är mycket åmande och sprattlande även om man kommer från sidan så vägrar hon öppna.

// Johanna och Ester

Heidi
2014-06-28 22:15
#3

En del kottar fungerar det att hålla dom i "nackskinnet". Man tar tag vid sidorna vid nacken där taggarna slutar och håller de på rygg. En del lugnar sig när man tar det greppet medans andra sprattlar mer. Lite olika. Men de har mycket skinn så de går att hålla så.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Laoghaire
2014-06-29 13:36
#4

Jag är lite feg för att ta det greppet. Har läst att man kan poppa ut ögonen på dem om man håller fel och känner att jag har inte tillräckligt med erfarenhet 😮 Har kommit fram till något som funkar någorlunda nu men känns ändå inte riktigt bra. Jag får lägga henne på rygg helt och ha en hand över tassarna och magen och trycka ner henne så hon inte sprattlar så mycket. Hon har nämligen skadat sin ena tass på min nagel igårkväll när hon sprattla så mycket. Sen får jag kittla henne med sprutan tills hon gapar men känns inte bra då jag är rädd för att hon aspirerar det istället.

// Johanna och Ester

Upp till toppen
Annons: