Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1320 ggr
Seerose
2014-06-03 10:43

Schampo mot ev ringorm

Jag har med största sannolikhet fått ringorm (utslag) på min arm och var därför hos veterinären med Kiwi för att få reda på om det kommer från henne/om hon också har det. Jag har inte sett något speciellt på henne, men enligt veterinären kan de bära på det utan att få några symptom.

Veterinären tog en odling, som tar tre veckor att få svar på. Tills dess rekommenderade han att bada henne med Fungoral schampo (egentligen mot mjäll) en gång i veckan. Han sa att det skulle fungera bra för igelkottar (vet dock inte exakt hur mycket erfarenhet han har av just dem)

Någon som har någon erfarenhet av det och vet om medlet verkligen är okej för igelkottar? Eller någon som har varit med om att igelkotten (annat djur?) haft ringorm?

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=245898&gclid=CjkKEQjw5LWcBRCeh8uUlqqluN4BEiQAfr64cBJSuzjweLonSfKuiN9DdyvjYEQQbr74FHXX7pYA-UTw_wcB

Annons:
Angelica Hallberg
2014-06-04 06:58
#1

Svampmedel är rätt då ringorm är svamp. Vet dock inte vilken sort igelkottar får oftast. VIKTIGT om du har svamp är att du använder engångshandskar när du grejar med djuren. Tänk om han inte har… då får han garanterat annars. Viktigt är oxa att desinficera ALLT du o djuret är i kontakt med Det finns 2 desinfektionsmedel som man kan använda på tåliga ytor -  Klorin utspädd 1:10 med vatten anses ta bort 80% av svampsporerna. Ska användas två gånger i veckan - Virkon, som också blandas med vatten enligt instruktion på förpackningen. Ska också användas två gånger i veckan O det tar tid att bli av med. Lycka till .

Heidi
2014-06-04 23:19
#2

Jag har ingen aning om hur det schampot är men du kan prova och ringa Doctrivet Smådjurklinik och prata med Chefsveterinären Raad Askar. Han är duktig på kottar 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: