Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 5490 ggr
mimåne
5/23/14, 11:13 PM

Mata vilda kottar

Hej alla ni på igelkott i fokus!

De vilda igelkottarna har börjat komma fram nu om kvällen. Fort som attan springer de över gräsmattan i jakt på mat. Ibland råkar någon tursam få tag på kattens mat och vatten när balkongen stått öppen. Jag måste erkänna att jag ibland också har gett någon liten kotte extra mat från kattens..

Min fråga till er är om det är okej för igelkottar att äta torrfoder avsett för katter? Eller kan de bli dåliga av det? Finns det något annat som är bättre att mata dem med som man redan kan tänkas ha hemma?

Mvh mimåne

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
bellisan
5/23/14, 11:26 PM
#1

Har hört att potatis (är inte säker på om det är rå eller kokt) är bra/ gott för dom Kattmat är nog inte farligt

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Taggeman
5/23/14, 11:30 PM
#2

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Heidi
5/23/14, 11:53 PM
#3

#0

Kattmat är toppen att ge även till vilda igelkottar. Ger du torrfoder så ställ gärna fram även en skål vatten. 

Du kan ge köttfärs, ägg m.m

Angelica Hallberg här på iFokus är duktig även på de vilda kottarna så hon kommer nog med tips också hoppas jag 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Angelica Hallberg
5/24/14, 10:09 AM
#4

Kattmat går utmärkt. Blötfoder samt torrfoder. Jag brukar blöta upp torrfodret något. Vatten är bta o ge.. absolut inte mjölk o laktosprodukter något de älskar är äggula ..rå ta bort vitan först. de gillar även kokt strömmingfile som är billig fryst, av nån anledning hillar de inte torsk hiji.. Koka ca 30 sek-1min o servera kall… hårdost är supergott. o mask förstås Just nu har vi 7 vilda som kommer o äter o sover över i bo ibland :)

Angelica Hallberg
5/24/14, 10:11 AM
#5

Ps… det är extramt sällan vilda igelkottar är aggresiva så har du möjlighet så ta upp den o ta bort fästingar… de får oftast i örinen. Runt ögonen o under hakan. Brukar va mycket uppskattat. MEN var noga med att tvötta o sprita händerna sen o lägg klädetna i tvätten innan du tar i tanigelkottarna.

Angelica Hallberg
5/24/14, 10:13 AM
#6

Har du frågor så hör av dig.. vilda kan jag massor om :)

Annons:
mimåne
5/24/14, 3:50 PM
#7

Tack så mycket för era svar, vad skönt att det går bra med kattmaten :) Då tror jag faktiskt att jag ska ta och köpa en påse enkom åt kottarna och ställa ut om kvällen.

En vattenskål har jag faktiskt haft ute nu under någon vecka då det varit så varmt. Så att de djur som kommer förbi kan dricka. Kottarna verkar ha ett övergångsställe precis här där jag bor för de kutar som bara den runt husknuten och ibland har jag sett dem stanna och tagit någon klunk :)

Jag har ett par handskar jag har använt någon gång när jag plockat upp någon kotte, så att plocka lite ohyra ifrån dem skulle jag kunna göra. Påverkas de mycket av fästingarna?

Det enda negativa är ju att de ska tömma ur sig så himla mycket på gräsmattan.. Jag gillar att gå barfota… :P

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Angelica Hallberg
5/24/14, 5:18 PM
#8

Det är smällar man får ta med bajs :) lätt o plocka bort :) De kliar sig väldigt när man tar bort fästingarna så det irriterar dem att ha dem. En del kottar har strukit sig med hakan eller örat ner o tittar man så har de fästing dät

i fokus
5/24/14, 8:21 PM
#9

Åh vad roligt att du har igelkottar! 

Har inga hemma oss mig, har till och med letat efter dem utan resultat.. Nån dag kanske en liten taggboll springer förbi om jag har tur!

mimåne
5/25/14, 8:06 PM
#10

Här kryllar det av dem. Mitt rekord i hur många jag haft samtidigt som käkat hos mig under en kväll är på 12 st. Då var det minst sagt en gruffig stämning under middagen, hehe :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Angelica Hallberg
5/25/14, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så här ser våra fat ut till de vilda :)

mimåne
5/25/14, 8:44 PM
#12

Åh vilken lyxmåltid!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Karrokaja
7/17/14, 11:05 PM
#13

Filmade lite när jag matar en vild kotte med räkor.
Skulle va gött och se era kottematar filmer.

Annons:
Tina-A
7/17/14, 11:10 PM
#14

#13; Det står att videoklippet är privat :(

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Karrokaja
7/17/14, 11:44 PM
#15

Nu så, eller?

Tina-A
7/18/14, 12:01 AM
#16

Ja, nu. Söt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Laoghaire
7/18/14, 1:04 AM
#17

Oj vad han njuter! 😃

// Johanna och Ester

[Forest]
7/19/14, 7:44 PM
#18

11 lyxmat :) Jag ger kottarna torrfoder och burkmat inte tänkt på ge äggula men det måste vara gott för dom  att få.

mimåne
7/20/14, 12:12 AM
#19

häromkvällen försökte jag få i en liten kotte en äggula, men näpp! Ursch sa han och sprang iväg…

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Forest]
7/20/14, 10:47 AM
#20

19 se där inte alla som gillar det med andra ord 🤪

Annons:
Jassan
7/31/14, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hur mycket mat kan man ge en igelkotte?? Tallriken blir renskrapad men vågar inte ge mer. Kan dom föräta sig?  Ska prova med rå äggula med o se vad han tycker om det?

Här kommer Kotte som äter kattmat.🙂

https://jazzans.wordpress.com/

mimåne
8/1/14, 12:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här matar vi också för allt vad vi har just nu! Kottarna är i farten dagen lång nu när den 3 veckors långa värmeböljan gått över till regn och åska. 

Glöm inte att ställa ut en skål vatten, de tömmer den direkt!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Angelica Hallberg
8/1/14, 1:37 AM
#23

kottar äter massor ….o bajsar sen massor hihi. de känner när de blir mätta men en del är riktiga matvrak. en kotte väger ca 400-500 gram nr den vaknar på våren o äter sen upp sig till ca 1,5 kg för att klara vinterdvalan.

Jassan
8/1/14, 8:24 AM
#24

#22  Åh ja bra du säger det…här har vi alltid vatten ute till alla djur. Söt katt du har!!

#23  Oj! Inte dåligt vad dom ökar i vikt. Bra då vet jag att dom kan få lite mer mat.

https://jazzans.wordpress.com/

dundeer
8/9/14, 4:28 PM
#25

åh upptäckte igår en kotte bäbis, Såpass gammal att den är ute å spatserar och klarar sig själv som jag ge lite käk åt, då vet jag hur jag kan variera kosten lite! :D

Jassan
8/9/14, 11:16 PM
#26

#25  Åh, så söta bäbisarna är då hihi🙂

https://jazzans.wordpress.com/

dundeer
8/11/14, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här är "min" kotte, kommer tillbaka dagligen för att kolla om de finns käk, hen börja tugga på tallriken idag :p

Annons:
Jassan
8/11/14, 7:28 PM
#28

#27  Åh så söt.😍

https://jazzans.wordpress.com/

Angelica Hallberg
8/12/14, 5:23 AM
#29

så söt :)

Upp till toppen
Annons: