Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1069 ggr
[AnimalLover1]
5/10/14, 10:18 PM

Igelkott

Dum fråga men… Kan man ha igelkottar som husdjur? Omg det visste inte jag, trodde de var vilda djur :D Vad roligt! Vad kan man göra med de, hur tar man hand om de? Kan ni berätta lite vad ni gör med era och varför ni föder upp?:)

Annons:
taylor__lambert
5/10/14, 10:25 PM
#1

det är väl bara dvärgigelkott som är lagligt husdjur? Och de måste ha en stor tomt och stora inomhus ytor att röra sig på. Man kan ju tillochmed ha skunk som husdjur… inte för att jag förstår varför då de bits och förstör hela hemmet…

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[AnimalLover1]
5/10/14, 10:26 PM
#2

Hade inte tänkt skaffa igelkott men är roligt att veta mer om den. Läste också en artikel om varför man inte ska köpa igelkott "de är inte utomhusdjur", fast vilda igelkottar lever ju ute?

taylor__lambert
5/10/14, 10:33 PM
#3

Tycker dom är suuuuper söta, och igelkott har jag för mig är mulvadsdjur, inte säker dock. Skulle själv vilja ha en men bor inte i hus med tomt tyvärr! Men sjukt söta och de ska de ha cred för!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Heidi
5/10/14, 10:37 PM
#4

#0

Ja man kan ha igelkottar som husdjur. Men inte den svenska vilda igelkotten. De igelkottar vi har är Afrikanska Pygméigelkottar 🙂
De har funnits som tamigelkottar i flera decennier i USA. I Sverige har de funnits ca 15 år ungefär.

Det jag gör med mina igelkottar är att jag myser och umgås. Många kottar gillar att tex mysa innanför tröjan. När de lugna och tama så har de taggarna slätt bakåt på ryggen så de sticks inte särskilt mycket då. Sen kan jag ibland bara sitta och titta på dom när dom pysslar med sitt. Kul att studera beteenden tycker jag.

Jag föder upp för att få fram friska och trevliga tamigelkottar. Har importerat flera igelkottar då stammen i Sverige är liten och säkerligen rätt inavlad. Så jag är noga med att inte inavla. Sen är det ju helt underbart att få se små kottebebisar växa upp ❤️

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
5/10/14, 10:42 PM
#5

#1

Afrikansk Pygméigelkott och Egyptisk långörad igelkott är de man brukar ha som husdjur. Sen finns det några olika underarter på den afrikanska som också hålls som tamigelkott men i Sverige ä Afrikansk Pygméigelkott vanligast.

Någon stor tomt behöver man absolut inte då de lätt blir för kalla. Man får bara ta ut kottarna när de varmt ute. Men däremot inomhusytorna stämmer att de ska vara stort. Minst 20 kvm och där får man ha 1-10 igelkottar.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
5/10/14, 10:46 PM
#6

#2 

Antagligen menades de väl att i Sverige kan inte tamigelkottarna vara ute mer än när det är sommarvärme. De är känsliga för kyla helt enkelt. Så de inga direkt utomhusdjur i vårt klimat. Men i Afrika är de så klart ute 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Heidi
5/10/14, 10:51 PM
#7

#3 Nä de inga mullvadsdjur men båda är insektsätare så kallade insektivorer 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

taylor__lambert
5/11/14, 4:09 PM
#8

#7 Men de tillhör väl samma ordning i systematiken? det är väl bara familj som de skiljs åt i?

Såg ett program ifrån USA för några år sedan och där sa de att man skulle ha stor bo och tomt yta, men då har de ju varm där året runt så då fattar jag :p Men jag undrar lite… Gör taggarna aldrig illa en?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: