Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1759 ggr
i fokus
3/29/14, 11:32 AM

Majbrasa

Hej! Om ett tag är det ju dags för majbrasa..

Jag gillar inte det, med tanke på alla djur som bränns ihjäl. Särskilt igelkottarna. Läste en artikel om detta för ett tag sedan men kan inte hitta den. 

Taggarna på igelkotten hade smält, men den klarade sig med svåra brännskador.

Vad tycker ni om detta? Gör ni en majbrasa varje år?

Annons:
henrik90k
3/29/14, 4:23 PM
#1

Tänkte faktiskt på samma sak igår…
Jag tycker det är mysigt med majbrasor men en sak man kan göra är väl att krafsa om ordentligt i högen innan man tänder så att slumrandes djur förhoppningsvis vaknar. Och att kanske erbjuda dom en rishög som man låter vara ifred =)

Angelica Hallberg
3/30/14, 6:13 AM
#2

Om man ska göra en majbrasa kan man väl dra ihop den samma dag :)

tlover
3/30/14, 8:18 AM
#3

#2 eller att flytta hela högen just före.

Jag tycker man brukar rekommendera folk att flytta högarna men jag vet inte hur många som gör det.

Vi bor däremot för långt norrut för igelkottar i högarna.

l'm back

[moapetrova]
3/30/14, 11:04 AM
#4

Jag är starkt emot majbrasor!

Heidi
3/30/14, 4:40 PM
#5

Jag tycker majbrasa är okej om man gör den samma dag eller flyttar försiktigt på den samma dag som man ska elda.

Går däremot aldrig och kikar på offentliga majbrasor då de oftast har legat länge och inte flyttats på tyvärr..

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

APPLECHEEK
3/31/14, 6:28 PM
#6

Tycker att det är illa med kommuner som har samlat kvistar och sånt under längre tid på samma plats. Kanske vore det bättre att samla men sen sätta samman brasan precis innan. Många djur kommer till skada annars

Annons:
i fokus
4/1/14, 6:55 AM
#7

Jag blev så ledsen igår. Det var några dårar som slängde på en massa plast och en stor soffa i den flera månader gamla högen. De tände på den direkt och slängde in sprayburkar som smällde ända in till oss. De kollade inte ens igenom högen, och det är inte tid för majbrasa nu, men de var så ivriga!

Heidi
4/2/14, 1:57 AM
#8

#7 Usch… hoppas de inte var några djur där i 😡

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

i fokus
4/3/14, 7:00 AM
#9

#8 Ja, verkligen!

[Tess86]
4/5/14, 10:29 PM
#10

I vår kommun hålls majbrasan på en flotte i kanalen. Väldigt fint och stämningsfullt och utom räckhåll för slumrande igelkottar. En sån majbrasa tittar jag gärna på :)

Upp till toppen
Annons: