Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 738 ggr
naja
3/14/14, 7:57 AM

Grå starr hos igelkott

Hej,

Jag upptäckte i morse att min lilla igelkott Tonic's ena öga har fått vad som liknar en vit pupil. Han mår jättebra annars, är pigg, kry och nyfiken och det verkar inte besvära honom ett dugg.

Jag har mina misstankar att han har fått grå starr, eftersom det ser ut som att det är linsen som är grumlig, och att det inte sitter 'på' själva ögat.

Tänker kontakta veterinär idag, men bor i Helsingborg. Någon som vet om djursjukhuset här har igelkottserfarenhet, eller om man borde ringa en annan klinik för konsultation, om de inte vet så mycket här nere? Vill att han får bästa möjliga vård. 

Någon annan som har erfarenhet av detta? Är det en 'ålderskrämpa' (Tonic är snart två)?

//Naja

Annons:
choiicho
3/14/14, 9:48 PM
#1

Tror inte det beror på åldern. Vore skumt med gråstarr på en så ung kotte, tycker jag iaf. =/ Kan vara något annat. Får se vad veterinären säger. Kan vara nått som går att bota med antibiotika. :3 

Hoppas det löser sig! 👍

Heidi
3/14/14, 9:52 PM
#2

Jag bor själv i Stockholm så har inte koll på klinikerna där. Men när jag bad folk tipsa om kliniker som tog emot kottar så nämndes fågelkliniken i Lund. Finns bland länkar. De den enda som tipsats om i Skåne som jag sett men de kan ju vara fler ställen som är bra och villiga att lära sig mer om kottar för att kunna ge bästa möjliga vård.

Hoppas han får bra vård! Berätta gärna vad veterinären sa.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

AvyogAlge
3/14/14, 11:56 PM
#3

Da pindsvinenes/ igelkottarnes øjne ikke er som godt beskyttede f.eks. vi menneskers sker det med jævne mellemrum at øjnene bliver beskadiget. Heldigvis bruger pindsvin/ kottar ikke deres øjne særligt meget, da de først og fremmest bruger deres lugtesans og hørelse. Så selv hvis det går helt galt og et pindsvin/ igelkott mister synet, kan det sagtens have et langt og godt liv bagefter.

Angelica Hallberg
3/15/14, 7:38 AM
#4

Kan va skada på yttersta hinnan . Vårt narsvin fick hö i ögat o då blev drt så. Blev bbra med ögonsalva.

naja
3/15/14, 4:31 PM
#5

Tack för svar, 

Ringde djursjukhuset här i Helsingborg, och de tipsade också om fågelkliniken, så vi bokade in honom där på måndag, när deras kotte-expert var tillgänglig. 

Han är pigg och glad i övrigt, så är inte så orolig för att han ska ha ont eller så. De ser som sagt så dåligt ändå så han verkar klara sig bra så länge.

Återkommer med vad veterinären säger.

Man vill ju att de små liven ska ha det så bra som möjligt!

Angelica Hallberg
3/16/14, 8:33 AM
#6

Lycka till. jobbigt när de är sjuka.

Annons:
naja
3/17/14, 3:23 PM
#7

Tonic har starr på ena ögat. Det finns två typer, en där man kommer kunna skilja på natt och dag, samt en typ som gör en helt blind. Det lutar åt att han har sista varianten. Veterinären tyckte i övrigt att han var en riktigt väluppfostrad praktkotte med fina friska tänder så det var ju kul att höra. Tydligen är det väldigt vanligt med starr hos kottar och då de, som sagts tidigare, förlitar sig mest på hörsel och doft, bör han inte fara illa av sitt tillstånd. Känner mig lugnad av att det inte var värre (något som försakar honom smärta) Ska se till att ha allt kring honom precis som han är van vid och skaffa kottevakt då vi reser iväg istället för att ta med honom. //naja

Upp till toppen
Annons: