Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 3357 ggr
lilljaeger
2014-03-02 19:02

kloklippar tips?

Jaha denna eviga kamp att klippa klor. Nån som har några bra tips ? Varjegång jag försöker få tag i en tass börjar hon fnysa vilket gör de väldigt svårt att klippa. Vilket hon troligen är medveten om .. Framtassarna är ännu svårare att klippa. Hon vill verkligen inte :p

Annons:
Heidi
2014-03-02 22:51
#1

Har du provat att klippa i badet? Häll upp ca 3-5 cm vatten och ställ kotten där i och försök klippa klorna. I vattnet kan de inte rulla ihop sig. 

Hoppas det går bättre 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

lilljaeger
2014-03-05 23:09
#3

Tack för tipset! Ska testa nästa gång de e kloklippning. Helt underbart  om de funkar :)
Tack för kortfilmerna riktigt bra att se hur andra gör. Skönt att man inte är ensam om detta kloklippnings problem =)

Konkolia
2014-03-07 01:55
#4

Jag har säljer grymma klosaxar om du är intresserad? Dom har minimala hål att stoppa in klon i.

Angelica Hallberg
2014-03-08 07:57
#5

De saxarna är bra. Jsg köpte en sån o är jättenöjd.

APPLECHEEK
2014-03-09 20:39
#6

Jag gör såhär. Lägger honom i badet och låter honom bli mjuk o varm om tassarna. Sen har jag två handdukar och en liten filt bit. Lägger honom på handduken och virar om och låter honom krama filten. Sen låter jag honom slappna av och tar försiktigt i tassen. Rycker han ifrån så väntar jag lite, sen tar jag tassen igen och klipper. Lägger ner honom i badet emellan och gör om det. Själva klippandet går fort. Sen ibland finner jag att det är lättare att klippa med en sned nagelsax för barn. Går lättare. Så gör jag o Bill.

Annons:
lilljaeger
2014-03-09 20:47
#7

Okej så du sätter ner honom i vatten då och då? Får han inte panik när han ser vattnet igen? :p Haha min tös gillar inte att bada försöker få henne att känna sig trygg och tycka de är lite kul iallafall men hon vill mest därifrån  och verkar bli mer stressad. =/ Men ska ta och testa !

APPLECHEEK
2014-03-13 17:47
#8

Bill gillar absolut inte att bada. Men om jag pratar lugnt med honom under tiden och om jag har en spegel ned så han får titta och sådär då brukar han lugna ner sig. Oftast känns det som om han verkligen förstår. Tror helt ärligt inte att nyckeln är att få det att bli kul för jag tror inte att det kommer bli roligt, oavsett, men! Om man pratar, inger trygghet, förmedlar hur det är ett nödvändigt ont, då har jag upplevt att saker lättar och det funkar.

lilljaeger
2014-03-16 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

ååh vilken trevlig kväll detta blev! ALLA klorna klippta på decibel och det tog inte mer än 10 minuter! klippa i vattnet var riktigt bra tips :D Nu sitter vi båda och gosar i soffan med värmefilt och lite gottigt =) Tack tack tack! :D

Heidi
2014-03-16 21:58
#10

Va skönt att det gick bra. Såå sööt nybadad liten plutt 😘

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

AvyogAlge
2014-03-16 22:25
#11

Super godt at det gik så let. :)

i fokus
2014-03-17 13:45
#12

Heidi? Jag tänkte nästan likadant som #7. Man klipper ju inte klorna varje gång man badar dem, right? Så blir inte kottarna livrädda för vattnet eftersom att de är vana vid att klippa klorna i badet?

Heidi
2014-03-17 19:36
#13

#12

Ja? 

Det nog olika beroende på hur ofta man badar dom/ hur mycket dom sliter klorna. 

De nog inte många kottar som är särskilt förtjusta i vattnet oavsett. Men man får vara lugn och prata lugnt med dom så brukar de gå bra. 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Konkolia
2014-03-18 09:40
#14

Finns fortfarande klosaxar kvar. lilljaeger har skickat pm till dig….tror jag😳 Fattar inte riktigt den nya sidan😳

lilljaeger
2014-04-06 21:59
#15

Haft dator krasch här hemma fick tillbaka den idag så har många sidor här på iFokus att kolla ;) 

Men är fortfarande intresserad! Har skickat adress hoppas du har klosaxar kvar nu bara :)

Upp till toppen
Annons: