Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 1693 ggr
choiicho
2014-02-27 21:59

Rullstol till igelkott

Hittade just en artikel om en igelkott som blev förlamad i sina bakben. Men fick en rullstol byggd av en veterinär. Och nu rullar han/hon glatt fram. Vem som helst hade annars haft ihjäl den stackars kotten. 

Vissa människor är bara för fina. 😃

ARTIKELN

Annons:
LeeKnow
2014-02-27 22:07
#1

Gud så gulligt! 😍

VildaVittra
2014-02-27 22:07
#2

Förlåt, men jag tycker det är grymt och egoistiskt att utsätta ett djur för det.

Att vara rörelsehindrad är smärtsamt, då kroppen är gjord för rörelse. Utöver det så krävs även rörelse för att tarmsystemet ska fungera som det ska, så igelkotten kan mycket väl lida av svåra smärtor och kan inte berätta det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
2014-02-27 22:09
#3

Det såg kul ut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Aleya
2014-02-27 22:13
#4

Tycker kotte såg nöjd ut. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Heidi
2014-02-27 22:14
#5

Jag måste nog stämma in att jag inte tycker det känns särskilt rätt mot igelkotten.

Oftast när en igelkott blir förlamad har den WHS. Då kommer den bli förlamad även i framdelen och man förlänger lidandet. 

Tänker att det måste bli problem när igelkotten vill gå och lägga sig när rullstolen sitter på. Sen måste den ju kissa och bajsa där den ligger om den sover utan rullstol.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

choiicho
2014-02-27 22:39
#6

Kul att höra lite blandade åsikten om detta! 😃

Avslöjar inte blodtryck om man har smärta? Hände mig en gång att farbror docktorn sa att jag hade ont, efter att ha kollat mitt blodtryck. Fast jag själv tyckte att den kanske var borta, jag hade infektion i njuren…jag hade uppenbarligen jätte ont men att kroppen "tog hand om det" så att säga.  När man haft ont så länge att smärtan bara domnar bort typ, man vänjer sig.

Annons:
choiicho
2014-02-27 22:41
#7

Annars skulle jag säga att det blir som vilken handikappad som helst. Har man tid att vara där för personen/kotten i fråga 24timmar/dygnet. Så är det lika etiskt/oetiskt som med människor. 🙂

VildaVittra
2014-02-27 22:58
#8

#7 Du är medveten om självmordsstatistiken hos rörelsehindrade?

Att jämföra ett djur som saknar röst med en människa som kan själv behandla sin smärta delvis är verkligen inte rätt att göra. En människa kan ta klyx när den inte skött magen, kan ett djur det?

En människa kan visa att den inte orkar sitta i stolen längre, kan en igelkott det?

En människa kan man lägga på en tryckavlastande madrass på magen när denne fått trycksår av stolen och förklara varför, kan man göra det med en igelkott?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

choiicho
2014-02-27 23:54
#9

Självklart har du en poäng! 😃 Inte för att jag tycker att den här kotten ser lidande, eller självmordsbenägen ut. 

Men skulle man märka att djuret lider så är det absolut det bästa att ta bort den. Men den ser ju så otroligt glad och springig ut! :D

AvyogAlge
2014-02-28 19:24
#10

Jeg har set pindsvin/ kottar i kørestole før, og synes det er en udemærket idet hvis de har skadet bagbenene. Man kan også gøre andre ting som at indrette gange til dem i deres bure, og så kan man jo nøjes med at have den i rullestol nogle gange.

Hvis det er HWS er der ikke meget grund til at putte den i kørestol. Men det fremgår ikke af vidioen hvad der er sket, og jeg tror ikke man ville putte den i kørestol hvis det var tilfældet. Der er mange måder et pindsvin/ igelkotta kan skade sine bagben på

Vi ved ikke om dyret har smerter ved dette. Igen har jeg svært ved at tro at man ville vælge en kørestol, hvis man mente det var tilfældet. Og jeg er på ingen måde enig i at man altid skal dræbe dyr fordi de er handicappede.

lilljaeger
2014-02-28 19:27
#11

Om man läser den lilla förklaringen till filmen så stod de att kotten hade varit med om en olycka i hemmet och fått sina bakben skadade vilket orsakade detta. Alltså en fullt frisk igelkott som har otur att göra sig illa. De är ju precis som dom stackars kottarna som måste ta bort ett ben av olika orsaker. Tror verkligen inte dom hade fixat hjul åt en kotte som var sjuk i t.ex. WHS för ja de hade varit djurplågeri.

Tycker detta är en riktigt söt liten film =)

Heidi
2014-02-28 19:42
#12

Skönt att de inte var WHS i alla fall. 

När man kikar på filmen här på i fokus så såg man ingen förklaring.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

lilljaeger
2014-02-28 20:34
#13

Neh vet ja var nyfiken så gick in och kolla på sidan :) Dessutom står de i rubriken "förlamad igelkott i rullstol". Men lite längre ned stod förklaringen om skada i hemmet vilket fick mig se filmen med andra ögon :)

Annons:
choiicho
2014-02-28 21:07
#14

#12. Det var därför jag tog med artikeln i inlägget. Så man får läsa storyn om man var intresserad. :)

Upp till toppen
Annons: