Annons:
Etikettfoder
Läst 698 ggr
choiicho
2/21/14, 6:35 PM

Igellkotts foder

Hejsan

Jag sitter och letar efter ett foder mer anpassat för igelkottar så dem slipper äta kattmat. Inte för att det är dåligt med kattmat, men vill hellre ha ett foder som är anpassat för de djur jag har. Kanske mer anpassat för en insekts diet. 

Är det någon som köpt hem och testat något Igelkotts foder?

Annons:
choiicho
2/21/14, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tex. på ett igelkotts foder. Länk

Finns en del foder på den utländska marknaden, men frågan är vad som är bra och vad som inte är bra. 

  • Features fish, shrimp and crab meals
  • Contains 37% protein
  • Includes all the necessary vitamins and minerals essential to the Hedgehog diet
  • Highly palatable and tasty formula includes freeze-dried mealworms
  • Resealable container keeps food fresh and tasty
AvyogAlge
2/21/14, 6:59 PM
#2

Jeg tror ikke der findes noget pindsvine/ igelkotta foder i Europa, som passer til vores type pindsvin. Jeg kender en del tyskere, danskere og englændere, der har ledt efter et sådan foder uden held, og det er derfor næsten alle bruger kattefoder.
For eksempel:
Vitakrafts pindsvine/ igelkott foder et højt indhold af ris (som der ikke er næring i) og der er desuden honning i som i længden ødelægger pindsvinenes tænder.
JR farms foder er på mange måder udemærket, men det er alt alt for fedt, så det skal blandes kraftigt op med noget andet eller bruges som snack.
Spikes foder har igen ris som hovedingrediens, og det er der som sagt ingen næring i for pindsvin/ igelkottar.

Jeg vil lige nævne at jeg selv har været meget glad for Mazuris Insectivore diet til pindsvin/ igelkottar og myreslugere/ myrslokar. Men man kan ikke købe det i Danmark længere. (Og det er også lige i overkanten af fedt i)

AvyogAlge
2/21/14, 7:01 PM
#3

(Jeg har heller ikke kunnet finde Mazuris andre steder i Europa) :)

AvyogAlge
2/21/14, 7:04 PM
#4

Du skal være opmærksom på at du som privatperson ikke kan importere foder fra andre kontinenter. Da dyre og plantedele som udgangspunkt ikke må skifte kontinent

Heidi
2/21/14, 7:19 PM
#5

Såg både soja och vete i innehållet. Inget jag skulle ge kottarna. På människor kan soja ge hormonförändringar, vet inte om de kan det på djuren också men jag chansar inte. 

Mina kottar mår prima på spannmålsfritt foder, jag kör Porta 21 sensible plus att de får färska insekter som mjölmaskar och kackerlackor. Plus kött/ kyckling och blötkattfoder från Mjau. 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: