Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2353 ggr
22tlo00
2/12/14, 8:54 PM

Afrikansk pygmeigelkott

Hej!:) Är det någon som har afrikansk pygmeigelkott? Jag undrar lite hur de är i sättet. Skriv gärna vad ni tycker, och visa gärna någon bild.

Annons:
[Skörbjugg]
2/12/14, 8:56 PM
#1

Också nyfiken. :)

Angelica Hallberg
2/12/14, 9:27 PM
#2

ja vi är många här som har det :)

de är mysiga djur som kan bli hur tama som helst om man grejar mycket med dem :)

lite envisa o nyfikna o försiktiga :)

APPLECHEEK
2/13/14, 10:13 AM
#3

Tror att de flesta utav oss som skriver här inne har
afrikansk pygméigelkott, eller har jag fel?

Och det är som Angelica Hallberg skriver,
De kan bli super tama, min är det!

ssihn94
2/13/14, 2:01 PM
#4

Som tidigare talare säger är vi väldigt många här inne som har afrikansk pygméigelkott och det finns mycket att lära bara genom att titta igenom trådar.

Jag tycker att det är jättemysigt att ha igelkott och det passar mig väldigt bra. När jag kommer hem på kvällen brukar vi ha vår mysstund för dagen där jag bland annat kollar igenom honom ordentligt. Vi har inte lärt känna varandra riktigt än (jag fick hem honom för 1,5 vecka sedan) så jag kan inte uttala mig jättesäkert om hur de är. Det jag kan säga är att man får hålla på med dem ganska mycket innan de accepterar en helt, eftersom de rullar ihop sig om de blir rädda/arga/irriterade kan det vara svårt att gosa i början.

Men nu har jag hittat min igelkotts sweet-spot, han tycker det är jättemysigt när jag klappar honom där så han rullar ut sig nästan direkt och så sitter vi framför värmefläkten och gosar c:

[..$Dog$..]
2/13/14, 6:28 PM
#5

har bara en fråga ;D sticker man sig inte på taggarna när man gosar eller är de mjuka?

Angelica Hallberg
2/13/14, 10:31 PM
#6

man klappar dem med"taggs" som med pälsdjur att du klappar medhårs :) o ju tamare de är desta mer sällan har de taggarna utåt :) o så har de ju vanlig päls på mage o sidorna o benen :)

Annons:
Heidi
2/14/14, 2:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#0

Igelkottar är individer så de kan verkligen vara olika. Men en igelkott efter trevliga föräldrar och bra hanterad har förutsättningarna att bli riktigt gosig. Min Amy är en sån där suuuupergo igelkott som älskar att ligga nära, nääära och gosa. Min Peach är inte riktigt lika gosig utan vill mer undersöka osv. Men båda tjejerna är snälla och bits inte om jag inte har nån lukt på fingrarna de vill smaka på. Har man tex ätit säg ostbågar eller tvättat händerna med tvål som luktar stark så är risken att kottarna vill smaka 😉

Amy och jag, haha jag har inte såå kräslig klädsmak, de min morgonrock som är rosa och fluffy 😃

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

APPLECHEEK
2/14/14, 9:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag tycker att det är lätt att gosa med min kotte. Men man måste handskas med dom mycket. När de lär känna en så ligger taggarna slätt. Rekommenderar djuret.

AvyogAlge
2/16/14, 1:50 AM
#9

Jeg er også superglad for mine pygmeigelkott. Piggene/ taggarne lægger de som sagt ned, når de godt vil kæles med, og så kan man sagtens ae dem.
Nogle pygmeigelkott kan godt være lidt svære at gøre tamme. Men hvis man er tålmodig nok, kan de alle vænne sig til at blive kælet for, og nogle er tamme fra de er helt små.

Upp till toppen
Annons: