Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 691 ggr
Odette
1/9/14, 7:08 PM

Funderingar på kottar

Hej alla kottevänner!

Jag fantiserar lite om att ev. skaffa ett par pygmékottar i framtiden. Tanken är att vi ska göra i ordning i lagårn till dem, så de har bra med utrymme och får leva lite "naturligt". Man får ju se till att isolera bra till dem och sätta in element så man håller en bra temperatur, kanske lägga in en liten värmematta osv.
Men jag har lite frågor som ni gärna får hjälpa mig lite med, försöker mest bilda mig en uppfattning nu om hur de är - och hur de trivs och fungerar :)

Första funderingen jag har är; hur pass svårt är det att introducera en ny igelkott till en kotte man har sen tidigare? Är de väldigt revirhävdande?
Är det smartast att skaffa två unga kottar av samma kön på en gång eller att börja med en som får bli lite äldre- innan man skaffar en kompis till den?
Känns som att jag skulle vilja ha iaf två stycken så de har sällskap av varandra men jag vet inte hur pass stort behov de har av artfränder?

Om det skulle bli någon kotte framöver (och jag trivs med dem) skulle jag gärna prova på att ta en kull någon gång. Men då kommer vi till nästa fråga.. iom att de behöver så pass stort utrymme och vi tänkt göra en egen del åt dem i lagårn så rymmer vi max 1 del åt ett par kottar. Och man kan ju inte ha hona och hane tillsammans hela tiden, och efter vad jag läst kan de även bli stressade av varandras dofter så att bara dela av hägnet går ju inte heller.. (då blir ju varje "hägn" för litet också)
Liksom, lånar man ut hanar till varandra för parning? Det kan man ju göra på andra arter ibland men jag vet inte om det funkar så inom kottekretsar, tänker att det kanske är för stressande om man måste åka en bit och lämna av en hona/hane för parning.

Detta är väl de första frågorna jag har, jag försöker som sagt mest bilda mig en uppfattning om hur de är och hur de fungerar så det vore toppen om ni kan hjälpa mig lite🙂

Vet inte än om jag verkligen vill ha kottar, och om intresset sitter kvar så blir det ändå inte förrän om 2-3 år då vi har mkt annat att fixa på huset och gården innan. Men skadar inte att börja kolla upp lite praktiska saker så ser man ju om det är något som håller i sig. Kan bara inte sluta tänka på det här! Vore underbart om man kunde ha ett par kottar :')

Antar att de flesta som har Afrikansk pygméigelkott har dem i lägenheten/villan, men visst borde de kunna trivas bra om man gör i ordning ett tillräckligt stort utrymme i lagårn med bra värme? Det går ju göra hur mysigt som helst till dem med olika bon, lite grävmöjligheter och andra skojsiga saker de kan sysselsätta sig med. Där tänker jag att de kan få utlopp för alla sina naturliga behov, samt att man kommer att vara där å titta till dem lite nu och då, mata och pyssla om dem 🙂

Alla tankar & tips är välkomna, jag behöver all info jag kan få.

Tack så länge!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annons:
Heidi
1/9/14, 11:58 PM
#1

Lite trött just nu men ska försöka svara på dina frågor imorgon 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Odette
1/11/14, 4:51 PM
#2

#1 Jag väntar snällt ☺️

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

AvyogAlge
1/11/14, 8:06 PM
#3

Der skulle ikke være noget i vejen for at du har dem i en lade, hvis du kan holde den varm nok. Pindsvinene/ kotterna skal helst have 22 - 24 grader og under 18 grader er det for koldt for dem, og det kan være farligt for deres helbred

Hvis du skal have flere pindsvin/ kottar gående sammen er det bedst du får dem samtidigt, og du kan godt have hunner og hanner gående i samme lokale, bare de ikke går i samme bur.
Når du har flere pindsvin/kottar i samme bur skal du være opmærksom på at det ikke er sikkert de kan sammen. For det meste kan hunner godt gå sammen. Men du kan sagtens komme ud for at to hunner overhovedet ikke kan enes. Og det er helt normalt at flere hanner ikke kan gå sammen, selvom der er flere eksempler på at det godt kan lade sig gøre.

Jeg tror de fleste mener at pindsvin/ kottar gerne vil gå alene. Men i naturen vil de jo også møde hinanden i ny og næ, så hvis du har hunner er det nok en god ide at have et par stykker sammen.

Her i Danmark, hvor jeg bor,  er det helt normalt at man låner pindsvin/ kottar ud til hinanden når de skal parres.
Begge mine pindsvin/ kottar har været sammen med pindsvin fra andre ejere.

Odette
1/11/14, 8:52 PM
#4

Tack för svaret! Jag har förstått att de är ganska beroende av värme och då får man ju se till att ha välisolerat och element till dem. Så att man har en bra temperatur hela tiden.
Sen kan man även ha en värmematta någonstans i "hägnet" ifall de vill värma sig ytterligare :)

Men om man skulle vilja ha två honor från olika uppfödare, ska man försöka att sätta ihop dem då när båda är små? Tänkte att det kanske är större chans att de accepterar varandra då.
Sen får man se till att de har flera bon, flera mat-och vattenflaskor osv. Så de inte behöver bråka om utrymmet..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

AvyogAlge
1/11/14, 10:32 PM
#5

Det vigtigste er at de har flere forskellige huler at gemme sig i, men det er også en god ide med forskellige mad og vandskåle. Det skulle være lettere at sætte dem sammen som små. Men der er også mange eksempler på at det lykkes at sætte dem sammen som ældre.

Men som sagt, du kan komme ud for at de ikke kan enes, og at man kan være nødt til at skille dem igen.

Heidi
1/12/14, 12:53 AM
#6

Du har fått bra svar från AvyogAlge 🙂Som han säger så är värmen viktig. Kan man få det så varmt i en ladugård? Har det inte det varmt så går de i ide och det kan de dö av. 

Ska du ha flera igelkottar ihop så är det så klart enklast att ha det tillsammans från att de är små men har det stort utrymme så går det oftast bra att introducera som äldre också. Kottar ska ha tillgång till 20 kvm. På den ytan får du enligt lag ha 1-10 igelkottar. Ska du ha hona och hane så behöver du alltså sammanlagt 40 kvm att tillgå eftersom de inte kan gå tillsammans.

Ja man kan nog låna hane för parning ibland men enklast är att ha egen hane då det inte alltid är så lätt att få tag i en hane med stamtavla osv.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Odette
1/12/14, 7:32 PM
#7

Tack så mkt för svaren!

Visst går det att få det varmt i lagårn, vi har ett utrymme som skulle vara perfekt till kottar. Där kan vi lägga ett nytt golv (finns inget golv där alls), sen riktar vi upp väggarna och isolerar samt byter tak. Sedan är det bara att koppla in ett element :)

Om jag skulle trivas med kottarna skulle jag mer än gärna vilja prova att ta en kull eller två men det är ju som du säger, inte alltid det lättaste att hitta en hane med stamtavla. Men jag kan inte avvara mer utrymme i lagårn än till ett kottehägn, så att ha både honor och hanar är uteslutet. Hittar man ingen hane att låna till parning får jag ha töserna enbart till sällskap. Inte värre än så :)

Men jag har fått liite bättre koll iaf, återkommer säkert sen med fler frågor men stort tack så länge! 🙂

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
1/14/14, 8:03 PM
#8

Har en till fråga nu.. hur skulle det funka om man skaffar en hona och sen kanske tar en kull på henne; kan hon då gå kvar med någon av döttrarna sina?
Är det lättare för dem att acceptera sin egen avkomma eller har det ingen betydelse/är mer individuellt?

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Upp till toppen
Annons: