Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2311 ggr
mollylinn
1/3/14, 12:46 PM

Snart!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På söndag åker vi och hämtar vår efterlängtade Pixi! Vi får en minisemester på köpet, eftersom Pixi finns i Göteborg och vi i Stockholm. Dessutom fyller min mellanson Mimo 6 år på söndag och han kan inte tänka sig ett mer spännande sätt att fira. :) Idag har jag börjat göra ordning i Pixis bur och väntar fortfarande på några saker som min man ska plocka upp på vägen hem från jobbet. Själva extrarummet där Pixis boplats ska stå är vi lite efter med. Vi ska både lägga nytt golv där och måla om, men det får duga i sitt nuvarande skick en stund. Jag är glad för tipsen om Ikeas dockmöbelserie som kotteinredning. Eftersom jag redan hade två paket så fick några möbler flytta in i buren. Nu ska jag se om jag kan ladda upp någon bild från mobilen. Annars kommer förberedelsebilderna att komma allt eftersom på instagram (där jag heter mollycrayons). Det känns himla mysigt och pirrigt just nu. Jag hoppas att det blir en gosig/social liten tjej vi hämtar - och det låter så på uppfödaren. :)

Annons:
i fokus
1/3/14, 2:11 PM
#1

Spännande! :D

Seerose
1/3/14, 9:57 PM
#2

Kul - jag hämtar också min lilla tjej på söndag, men hos en uppfödare i Stockholm :)

Angelica Hallberg
1/3/14, 10:06 PM
#3

åhh va spännande för er båda :) lycka till med era små kottar :) är inte säkert de är supergosiga innan de lär känna er men sen så :)

AvyogAlge
1/3/14, 10:11 PM
#4

Tillykke

Jeg glæder mig til at høre om jeres nye pindsvin/ kotter

Heidi
1/3/14, 10:15 PM
#5

#0 #2 

Ska bli superkul att följa er båda som skaffar kottebebis 😘❤️

Vi vill ha massa bilder här hihi 😉

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Seerose
1/3/14, 10:35 PM
#6

#5 Det ska ni verkligen få, om hon vill vara med på bild förstås ;)

Annons:
mollylinn
1/3/14, 11:47 PM
#7

Det känns både kul och spännande. Tack för kommentarerna!

Roligt att du också hämtar en unge på söndag, Seerose! Jag är lite orolig för min lilla stackare som måste åka bil i över 5 timmar. Kanske ingen superstart som medlem i vår familj.. :/

Bilder kommer alldeles säkert! :)

AvyogAlge
1/4/14, 12:00 AM
#8

Hvis der er varmt nok i bilen, og ungen kan sidde i ro, burde det ikke være noget problem med 5 timer i en bil.

Mit andet pindsvin/ kotte er hentet i Hamm og kørte 12 timer i bus for at komme til København, og det gav ingen problemer.

Hvis I ikke allerede har husket det, så husk at det kan være en god ide at have noget af det foder den tidligere ejer bruger, så I kan vende jeres nye pindsvin/ kotte til det mad I vil give dem. Dette gøres ved at man giver dem halvt af hvert i to uger.

Angelica Hallberg
1/4/14, 2:36 AM
#9

det finns något som kallas snugglesafe :) den värmer du i micron så är den varm 10 timmar sen :)

den kan va bra att ha med i bilen om något skulle hända med bilen :)

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsangar_kattkorgar/kattkorgar_grottor/249798

Seerose
1/5/14, 8:37 AM
#10

Mollylinn, min måste tyvärr också åka bil långt, då jag bor i Kalmar. Men jag hoppas och tror att det går bra. Skönt att det är så milt väder ute. Lycka till med lillan, ser fram emot att se henne också :)

mollylinn
1/5/14, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack för alla goda råd! Någon snuggle safe hann jag tyvärr inte få hem i tid, men hon hade både ett fleecefodrat litet sovsäcksbo för igelkottar och en fleecefilt i lådan (reseterrariet) i bilen. Och det har gått bra. :) Hon verkar nyfiken och alert och sen vi kom hem har hon hunnit utforska sin nya boplats mycket noggrant. Hon har nosat runt överallt, varit inne i alla gömslen och grävt i lådan. Hon har tom ålat sig in bakom springhjulet som står mot burväggen! :D Hon har dock inte ätit än, men det hoppas jag att hon gör snart nu när hon ska få känna in sig mer ostört. Hon är nog det sötaste lilla djur jag sett och jag hoppas att hon kommer att trivas hos oss! :)

mollylinn
1/5/14, 10:36 PM
#12

Och Seerose; jag såg det efter att jag publicerat mitt svar. Hur gick er resa? Bra, hoppas jag! :)

mollylinn
1/5/14, 10:38 PM
#13

AvyogAlge; Jag har köpt de foder som hon är van vid, så hon har sin vanliga mat. :)

Annons:
Heidi
1/5/14, 10:47 PM
#14

Vilken sötnos ❤️ 😘

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
1/5/14, 10:48 PM
#15

Seerose, vilken uppfödare kom din kotte i från?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Seerose
1/5/14, 11:20 PM
#16

Jag hämtade min tjej hos Nininosen :)

Seerose
1/5/14, 11:24 PM
#17

Och Mollylinn, vad bra att er resa gick bra :)

Vår resa gick också bra, hon sov nästan hela vägen. Men hon är lite trött/sur/rädd och sover nu också. Enligt uppfödaren för att hon har det extra jobbigt med byte från bebistaggar till vuxentaggar. Funderar på om hon ska få vara ifred hela kvällen eller om jag ska försöka väcka henne och ta upp henne…

Heidi
1/5/14, 11:26 PM
#18

#16 Okej 🙂

Skönt att resorna gick bra för er båda. Ska bli mys och få se bilder och höra mer om era pluttar ni när lärt känna dom lite.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

mollylinn
1/6/14, 1:51 AM
#19

Ja, hon är så söt. :) Nu har hon ätit en massa också (i fyra omgångar hittills). När jag förflyttat henne från resebur till boplats och sen en gång till så biter hon rätt hårt efter att hon nosat och gått upp i handen. Men hon är ju så liten och antagligen väldigt osäker. Vad gör jag för att ge henne en så trygg start som möjligt efter flytten? Och så kliar hon sig väldigt mycket, har jag märkt. Brukar de göra det, eller tyder det på något besvär?

mollylinn
1/6/14, 2:01 AM
#20

@Seerose, nu funderar jag på om taggbyte kan vara en tänkbar förklaring till att min lilla tjej krafsar sig så mycket på taggarna. Gör din kotte det? Hon har också sovit mycket, men är vaken nu och pigg, men på sin vakt/gnagig. Så jag undrar också hur mycket/länge de bör få vara ifred. Min har klor som bör klippas nu enligt uppfödaren. Men jag vill helst att hon ska bli bekväm med mig först. Jag var förresten intresserad an en ljus kottbesis hos Nininosen, men hon var inte albino (jag är lite albinosm-nörd) och så fick jag tips av Heidi om min lilla Pixi. :) Hoppas se bilder av din snart! :)

Annons:
mollylinn
1/6/14, 2:03 AM
#21

Albinism-nörd, skulle det stå.. :D

AvyogAlge
1/6/14, 8:13 AM
#22

Det er en god ide at lade pindsvinet/ kotten være for sig selv i et par dage, så den vender sig til stedet inden du tager den op.

 At pindsvinet/ kotten kløer sig kan godt skyldes at den skifter pigge/ byte från bebistaggar till vuxentaggar. Men hvis det bliver ved bør du undersøge den for mider/ kvalster.

Seerose
1/6/14, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

@mollylinn Din lilla tjej verkar vara en liten tuffing, min är lite mer avståndstagande. Men hon verkar ha undersökt buren och testat hjulet i natt i alla fall, så det är ju bra :)

Det skulle kunna vara så att hon kliar sig, för det har rasslat en del från hennes sovhörn. Men mest vill hon inte att man tar på henne, för då hoppar hon. Men vi satt och tittade på varandra i natt i alla fall, så tar det ett steg i taget. Hon verkar ha varit väldigt trött efter resan också.

När är din lilla Pixi född?

Och här är en bild på min lilla tjej, tänkte kalla henne Kiwi (även om hon har ett annat uppfödarnamn)

mollylinn
1/6/14, 11:35 AM
#24

@Seerose, hon är jättefin! :) 18/11 föddes Pixi. När föddes Kiwi? Gulligt namn. :) De behöver antagligen få bo in sig lite ifred i några dagar, som AvyogAge skrev, men det är svårt att låta bli dem och titta måste man ju få. :)

Seerose
1/6/14, 12:28 PM
#25

@Mollylinn Då är hon lite yngre än Kiwi, hon föddes den 4/11. 

Ja, de gör väl det, men jag hoppas att hon ska titta ut lite mer i kväll och våga ge sig ut på lite äventyr så vi får säga hej :)

Heidi
1/7/14, 2:59 PM
#26

#19

När det byter taggar kliar de sig en hel del. Det kan hjälpa att ge dom ett bad i babyolja. Då håller sig huden lite mjukare. Det är besvärligt för dom när de nya taggarna ska växa ut. De kan också bli extra tjuriga när de byter taggar. 

Nu är det antagligen taggarna som spökar men kika efter kvalster för säkerhets skull så kan du utesluta det. Håll henne under en lampa och kika efter 1- 1,5 mm stora vitbeiga kryp. De suger blod och samlas gärna bakom öronen eller kryper runt på skinnet. Skinnet kan också bli rött och irriterat om det är mycket kvalster men då kan man typ inte missa det.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

mollylinn
1/7/14, 10:32 PM
#27

Tack! Det är säkert taggarna, men jag ska titta efter kryp också. Bad och kloklippning är det dags för en dag snart (fast hon är inte smutsig). Annars låter jag henne vänja sig vid sitt nya hem så ifred som jag klarar. Fast lite stör jag förstås. Hälsar på och tittar och pratar. Hon kommer alltid fram och nosar när hon är vaken. Tyvärr slutar hennes nosningar på mig ofta med ett glatt bett. Trots att jag bytt till parfymfri tvål och är noga med att inte lukta av någon mat eller så. Ikväll sprang hon runt i mitt knä en stund. Bild kommer. :)

Annons:
APPLECHEEK
1/10/14, 9:50 PM
#28

De där möblerna älskar Bill också!

Upp till toppen
Annons: