Annons:
Etikettfoder
Läst 1139 ggr
Athena88
1/2/14, 11:49 PM

Katt mjölk och stamtavla

Kan man ge kotte mamman och hennes bebisar kattmjölk?

Jag vill börja föra stamtavla på mina kottar, är det något man får göra själv och hur gör man..hur ser en stamtavla ut för kottar?

Annons:
Angelica Hallberg
1/3/14, 12:00 AM
#1

vilda kottebebisar fick vi ge kattmjölksersättning samt lammnäringsersättning. vet inte hur det är med pygmekottisar dock

Heidi
1/3/14, 12:05 AM
#2

#0

De behöver ingen mjölk. Kottemamman ammar sina små så de får sin mjölk där. De vuxna behöver bara vatten att dricka 🙂

I Sverige har vi ingenstans att regga kottar så jag gör mina stamtavlor till ungarna i ett program som heter MATS. Egentligen för marsvinsuppfödare men funkar lika bra för kottestamtavlor. 

Vart kommer dina kottar i från och har de någon stamtavla sen innan, föräldrarna alltså ?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Athena88
1/3/14, 1:15 AM
#3

Tack för era svar!:)

Okej, då hoppar jag över mjölken:) Dom är så pass stora nu så att dom har börjat smaka på fodret, tänkte ha mjölken som något extra bara.

Då ska jag kolla upp de med stamtavlorna, är inte så där jätte duktig på saker som har med datorer att göra:P

Den ena kotten "mamman" kommer uppifrån även hennes föräldrar och pappan kommer nerifrån även hans föräldrar. Så dom är inte släckt.Båda är köpta från "privat personer" inga stor uppfödare. Båda utan stamtavla.

Jag vill inte ses som oseriös bara för det, för det är jag absolut inte!

Heidi
1/3/14, 1:30 AM
#4

#3

Jag hjälper dig gärna om du behöver hjälp med stamtavleprogramet🙂 

Toppen att du vill börja föra stamtavla på dina kottar. Jag tror inte du är oseriös däremot kanske inte så erfaren, säger det inte för att låta dum på något sätt så jag hoppas verkligen du inte tar det så. Det jag menar är bara att risken finns att dina kottar är släkt även fast de köpta i olika delar av landet. Ska man avla är det bättre att importera eller köpa av en seriös uppfödare i Sverige som har stamtavla då de är en del inavel i Sverige på de kottar som saknar stamtavla. Kan hjälpa till med import.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Athena88
1/3/14, 2:15 AM
#5

Har hittat det nu..får se om jag kan lista ut hur man gör:)
Annars hojtar jag till!:)

Jaha okej..nej, jag förstår vad du menar.
Jag är inte intresserad av import nu, men absolut något att tänka på.

Tackar för din hjälp!:)

Upp till toppen
Annons: