Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 799 ggr
Heidi
1/2/14, 2:27 AM

Var noga när ni köper igelkott!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev detta på min igelkottblogg idag men postar det här också. 

Under hösten/vintern har jag kommit i kontakt med folk som köpt igelkottungar som haft hudåkommor som smittar. Igelkottar som inte varit bra skötta. Igelkottar där ursprung saknas. Stamtavlor som ej levererats. Uppfödare som ej gått få tag i efteråt osv.

Vill bara säga att var noga med var ni köper er igelkott. Prata med andra igelkottägare, uppfödare och hör er för. Men en seriös uppfödare ska ha välmående djur, kunna svara på dina frågor och finnas till hands, ge stamtavla, och gärna veterinär besiktiga om möjligt. Det är inte alltid det lättaste att hitta en veterinär som vill ta sig an igelkottar så jag är glad att jag hittat Doctrivet Smådjursklinik där de inte har något emot lite taggigare besökare 😉

Har sett att det tidigare skrivits här på igelkott i fokus att Tyska uppfödare/igelkottar skulle vara dåliga. Självklart finns det dåliga uppfödare där men alla är absolut inte det. Finns väldigt duktiga och seriösa uppfödare i Tyskland. Så bara för en igelkott kommer från Tyskland är den absolut inte dålig.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
i fokus
1/2/14, 1:29 PM
#1

Bra att du informerar :)

Heidi
1/2/14, 10:50 PM
#2

Ja, jag hoppas verkligen fler tänker efter så man får en bra start med sin lilla kotte 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

i fokus
1/3/14, 2:16 PM
#3

#2 Ja, om man inte får hem en bra kotte från början tänker man väl ''detta var inget för mig'' och blir besviken, då skaffar man väl troligtvis ingen ny. Då känns det liksom men värt att åka långt till en seriös uppfödare och få en bra start istället för att ta en mindre bra i närheten! ;)

Upp till toppen
Annons: