Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1197 ggr
APPLECHEEK
2013-12-28 23:42

Bada kotte!

Hur går det till när ni badar era kottar? Vad använder ni för produkter? Osv

Annons:
Angelica Hallberg
2013-12-29 09:49
#1

När vi badar mysan så brukar vi lägga en handduk i botten på diskhon så det inte blir halkigt. Sen fyller vi på med vatten 35-36 grader. Ungefärså att hon kan gå men har vatten över ryggen. Har i lite olja , typ barnsängens babyolja då de lätt får torr hud. Så får hon traska runt i där. Inte alltid populärt men :) du kan ha en mjuk tandborste o skubba mellan taggarna med om du vill. Tips är att man kan klippa klorna när de badar.

Heidi
2013-12-29 14:00
#2

Jag brukar hälla upp ca 5 cm vatten i handfatet. Skulle kotten vara riktigt skitig tex råkat ligga i sitt bajs så använder jag ett milt kattschampo och en mjuk tandborste. Sen sköljer jag noga ur schampot och häller upp nytt vatten med babyolja så kottens hy inte blir torr.

Badar jag en kotte för den är torr men inte särskilt smutsig då kör jag på babyolja på en gång i badet. 

Allmänt så badar jag inte mina kottar superofta då jag jag inte tror de så bra att bada för ofta. Lite fotbad gör jag däremot oftare då de lätt blir bajsiga på fötterna när de springer i hjulet. Har babyolja då också.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

APPLECHEEK
2013-12-29 14:34
#3

Bill hade lagt sig på sitt bajs. Han var totalt brun på magen. Så jag bestämde mig för att det nog var lättast att bada honom. Det finns ett franskt märke som heter Avene. Jag använder deras hudvårdsprodukter som har thermalvatten som bas. I Frankrike kan man få det på recept. De har nått som heter cold cream. Den finns som tvål. Så jag tog lite sånt I en tallrik med bra temp på vattnet och badade honom. Hade olja på honom sen. Sån där standard från barnängen. Han vart ren och mjuk och återfuktad. Det var inte poppis att bada, men glider man runt i sitt eget bajs är det nödvändigt.

madde75
2013-12-29 14:35
#4

Jag gör som heidi jag har mild kattunge o valp shampoo tar en tandborste o skrubbar lätt tvättar ur noga klipper klor i badet men har hört att det är skonsammare att fila men för mig går inte det än..tappar sedan upp nytt vatten med baby olja i torkar noga torrt..är noga att kotten ej får vatten i öronen. Kaktus är van sedan liten att bli torr av hårtork av uppfödaren så det kör jag lite bara för att vara helt säker att hon är torr. Sedan blir det en massa gos för hon brukar bli trött o gosig efter badet..

Upp till toppen
Annons: