Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1159 ggr
sjuttielva
12/28/13, 12:33 AM

transport av igelkott

Hej!

jag har läst och följt den här sidan ett par år nu men inte skaffat konto fören idag. Jag är ute efter att skaffa igelkott och förhoppningsvis hinner jag få en till våren. Jag har googlat och läst på som en galning sedan våren 2010 men det är fortfarande ett par saker jag inte blir riktigt klok på som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med :)

- Om jag får någon semester i år hade jag planer på att åka ner och hälsa på mina föräldrar på landet. Det är anpassat så att igelkotten kan röra sig som den vill där och för att underlätta tänkte jag att transporten också kunde vara buren där jag förvarar toalett och mat medan vi är på annan ort. Min fråga är då, hur stor bör en transportbur vara? Jag har läst någonstans att man kan ta transportburar för råttor men det känns så pytte på något vis… Har kikat på denna:

http://www.zoo.se/mini-duna-ferplast-hamsterbur.html

är den för liten? eller onödigt stor? Jag har som sagt ingen aning. Eller finns det något annat som är vettigare?

- Sedan undrar jag hur unga de kan vara när de åker iväg på äventyr första gången? Det kanske inte alls är aktuellt att åka någonstans i sommar om den är bebis fortfarande? I så fall får jag ju stanna hemma :)

Tack på förhand!

Annons:
Heidi
12/29/13, 10:49 PM
#1

Om dunaburen bara ska funka som transport samt där kotten har toa och mat så är den inte för liten men däremot undrar jag hur kotten ska ta si in och ur den? Jag skulle nog använda en mindre transportbur för katter tex i så fall, där kan den ju gå ut och in när den står öppen på golvet🙂

Det allra bästa är så klart att stanna hemma kottens första tid i hemmet men sen skulle jag säga att alla kottar är olika modiga. När min Amy var 6 månader så var hon med ner till småland och firade jul hos mamma. Allt gick toppen och hon var sitt vanliga jag. Kunde inte se några tecken på stress.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

lilljaeger
12/30/13, 2:04 AM
#2

Jag har själv en transportbur för katter, funkar riktigt bra! Har den som extra hus i hennes rum med en massa filtar i för att hon ska känna igen den och känna sig bekväm med den. Händer att hon lägger sig där frivilligt :)

sjuttielva
12/30/13, 12:38 PM
#3

Haha ja det har du ju helt rätt. Heidi att det är en fördel om igelkotten faktisk kan ta sig UR buren också. Var nog lite trött när jag letade bur och gick nog på storleken… Kattburar, går de att lyfta av locket på? Vill gärna att det ska vara lätt att städa. Annars kanske man kan bygga någon liten specialare själv. Det bästa hade ju varit om den kunde gå direkt ut på golvet utan att behöva klättra över någon sån där liten bro… Ang. Om den klarar av att resa så får jag väl vänta och se vad det är för liten personlighet helt enkelt :) och det är inte så viktigt att jag åker ner till landet i år, kotte före resa! :)

Heidi
12/30/13, 12:46 PM
#4

#3

Hehe 😉

Ja kattburar brukar man kunna lyfta av locket, men olika varianter är olika lätta, så de till och kolla de innan du köper. I en kattbur kommer du inte behöva någon bro. 

Det tycker jag låter som bra resoneman ang resan och kotte.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

APPLECHEEK
1/2/14, 9:18 AM
#5

Denna hämtade jag Bill i:
http://www.zoo.se/elmo.html

Upp till toppen
Annons: