Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 3165 ggr
APPLECHEEK
2013-12-26 13:37

Bur-Kul!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser era burar ut? Lille Bill har kanske en liiiite annorlunda bur. Naturligtvis har han allt han verkligen behöver men jag tänkte efter noga när jag skapade buren. Såhär ser det ut: • HUSET En igelkott vill ju gärna ha ett "kryp-in". Jag kollade runt efter hus och tält och hittade inget jag gillade. Men! Jag kom på att jag hade en väldigt stor ljuslykta i form av ett "Townhouse". Det fick bli hans kryp-in. • MATSKÅL I väntan på att en mysig mat-hörna ska komma På posten så har han två prickiga skålar ifrån zoo.se • MOTION Han har ett "tefat" som han springer på. Köpt via zooplus.se • TOALETT Jag hade beställt en hörn-toa i strl small. När den dök upp var den enorm! Så jag tog fram en gammal glossybox-låda och skar ut en ingång. Fyllde med chinchillasand och den funkar utmärkt. • EXTRA När jag kollade runt på djurburstillbehör på nätet hittade jag såkallade "plattformar", alltså bänkar och soffor att sitta på. Så kom IKEAs nyhetsblad. På nån sida visade de nyheter för barn och däribland fanns dockskåpsmöbler i samma versioner som standard möbler på IKEA. Jag åkte till IKEA och köpte paketet för ca 150kr. Allt är i hårdplast och det är avdragbart skydd på soffan. Det ger buren personlighet. K O N T E N T A N = Bill älskar sina möbler. På mornarna hittar jag mat i soffan, som om han har haft matsäck med sig! Han trivs! Man märker det. Det värmer i hjärtat! OBS! Bill är utanför buren varje dag och väldigt mycket dessutom, men han trivs i sin bur! Det märker jag! Kram // Lala

Annons:
Konkolia
2013-12-26 22:07
#1

Dom sötsakerna från Ikea ska jag också skaffa!❤ Jag har en kattsäng inne i buren med värmedyna å fleecefiltar Gammelkotten älskar att ta en lur där… Men sovas natt/dag ska göras under mitt skåp i sovrummet med likadan anordning, säng å fleece Lillskiten äääälskar å sova på värmedynan med filt.

APPLECHEEK
2013-12-27 09:20
#2

Till Konkolia: Ja det tycker jag att du ska göra. Det är väldans sött. Jag hoppas att IKEA gör fler varianter så kan man ändra lite då och då! Vad använder du för värmedyna?

Konkolia
2013-12-27 12:24
#3

Jag köpte den på vipdog…. Kostade ung 650:- Med frakten. Kanske lite dyrt, men den är älskad!

APPLECHEEK
2013-12-28 23:36
#4

Konkolia: Ååå ska kolla efter! Tack!!!

iggykott
2013-12-29 12:55
#5

Jättekul att se hur andra har sina burar. Iggy har ingen bur alls. Utan en filt på golvet över värmeplatta. Hon har ett litet hus hon kan krya in i bredvid elementet, men där sover hon aldrig. Springhjul och en låda med alspån. Borde hon ha en bur? Sen kan jag passa på att fråga, jag har ett företag som säljer lite allt möjligt, mest smycken. Köpt in lite halsband och sånt med igelkottar. Men funderar nu på att köpa in mer kottesaker. Något ni saknar i Sverige? :) hade vart kul att veta.

Heidi
2013-12-29 13:53
#6

#5 Kottarna måste inte ha en bur . Men många har de så kotten får ett eget litet rum där de kan ha sin toalåda och böklåda, de kan ju skräpa ner en del så jag tycker de lättare att städa när de skräpat ner i buren. 

Kottesaker som jag saknar är stora HJUL !! De flesta hjul är för små, farliga eller svåra att rengöra. Hjulet ska va minst 30 cm i diameter och gärna av tex plats så det är lätt att skölja bort bajset. Kottarna bajsar ju i farten. 

Skulle vara super om du lyckades få någon bra deal med tex den här tillverkaren av hjul. Jag skulle köpa om priset inte blir högre än om jag själv skulle beställa från England.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
APPLECHEEK
2013-12-29 15:14
#7

Iggy: Ja ja ja! Det vore underbart med mer kotte-saker. Allt möjligt. Det är en jättebra idé. Som Heidi säger är det inte nödvändigt att ha bur om man inte vill. Jag vill att Bill ska ha ett eget krypin som är hans, lätt att städa av och så. Därför har jag bur. Men återigen, vore så kul med mer kotte-grejer!

Konkolia
2013-12-29 21:56
#8

Anledningen till att jag har bur… Är tre väääääldigt hungriga katter… Kottematen skulle försvinna direkt… Även om pammi är snabb på att tömma skålen själv… Min lilla gris❤

AvyogAlge
2013-12-29 22:57
#9

Når I ikke har bur skal I nok være ekstra opmærksomme på varmen. Det er farligt for pindsvinene/ kottarne at komme under 18 grader celcius. Og de flese mener at pindsvinene/ kottarne har det bedst mellem 22 c og 24 c. 🙂

Selv har jeg lagt mærke til at min Avy ikke bevæger sig så meget, når han kommer under 22 grader celcius, og det tolker jeg som, at han ikke har det godt.

Heidi
2013-12-29 23:12
#10

#9

Ja du vet ju vår lag i Sverige 😮Som du säger så är det svårare att se till så kottarna sover på varma ställen när de har så stort. Skulle vi få igenom 2 kvm per igelkott ist så skulle det vara mycket lättare att få till så kottarna har det tillräckligt varmt. Det är en av säkerhetsriskerna med att ha 20 kvm att kottarna riskerar att gå i ide om de lägger sig på fel ställe och sover. 

Mina kottar vill heller inte ha under 22, helst vill de ha 23 och uppåt. Nu är det va 23-23,5 i kotterummet.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

sjuttielva
2014-03-11 17:10
#11

Heidi, det var första bilden i det här inlägget jag menade, men toaletten gjord av en glossybox :)

lilljaeger
2014-03-11 21:32
#12

Har inte heller någon bur =) Funkar jättebra ändå! Har en filthörna med toa, hjul några hus och ett rör som tydligen är riktigt kul att springa i :p Efter att haft råttor var jag lite trött på "burdjur" så helt perfekt att man kan göra som man vill där.
Men lite nyfiken tycker alla era kottar om värme ? Köpte värmematta till Decibel som hon har under ett av sina hus och de är inte alls poppis. Hon sluta sova där inne. Hon verkar föredra att krypa under filtarna och ligga direkt på trägolvet =) 

Jaja så länge hon mår bra så är jag riktigt nöjd!

Heidi
2014-03-11 22:48
#13

#11 Tack 🙂 Trevligt att prata med dig idag !

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
i fokus
2014-03-13 07:10
#14

#12 Är värmedynan FÖR varm kanske? :)

APPLECHEEK
2014-03-13 17:31
#15

#11 - Har jag missat nått nu, om glossyboxen?

Heidi
2014-03-13 19:40
#16

#13

Bara jag som undrade hur glossybox såg ut. Hon hade sett ett inlägg med toa gjort av det och de var ju ditt inlägg.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

choiicho
2014-03-14 22:42
#17

Glossybox toan var ur-tjusig! Jätte fint skuren och allt. 😃 Men vad är den gjord av, kartong? Går den att rengöra tänkter jag, eller har du nått i botten, under sanden?

Min kotte har ingen bur just nu. Han bor i ett trähus mellan två ihåliga skåp där baksidan på skåpen är borttagna så han har som två rum i dem. Ett med hjul som står i en toalett typ. Och den andra som just nu är en enda stor toalett, ska bli sandbad när jag hittat en bra bricka att ha sanden i. :P Ska se om jag kan några bilder. Vi väntar dock på att få bygga en fin möbel till honom, typ ett terrarium. Men det är ett väldigt stort projekt så det kräver lite mer tid, planering och pengar innan vi kan börja på det. XP 

Mer bilder vill vi se på burarna dock!! :D

choiicho
2014-03-14 23:13
#18

Här va en jätte häftig burlösning btw! 

LÄNK!

sjuttielva
2014-03-16 20:46
#19

Coolt! med en sån bur behöver man ju inte ens ha någon tv att titta på, djuren är ju roligare :D

Ja precis #15 vi pratade om att jag skulle ta ett gäng glossyboxar och ha som toaletter, kom på att jag sett din här :)

Upp till toppen
Annons: