Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2086 ggr
Mojsi
2013-12-04 19:45

Allergi?

Hejsan! :D

Jag är päls - och kvalsterallergiker, men totalt GALEN i djur! Jag har försökt få alla möjliga sorters djur av mina föräldrar, men tål ingen. :(

Sedan har jag hittat dessa söta pygmé igelkottar, och vill såååå gärna ha en! De har inte så mycket päls, så de är nog ingen fara. Men jag är lite fundersam om buren. Jag tål inte marsvins - och hamsterburar, av konstig anledning. Jag vet inte om det är spånet, eller att de har är päls och kvalster i sin bur.

Men skulle jag kunna ha en igelkott? Eller är det samma sak som med gnagar-burar?

Annons:
Gerro
2013-12-05 12:49
#1

För det första så ska inte igelkottar ha bur. Dom ska bo på en yta på minst 20 kvadratmeter. Alltså ska dom gå löst lite som katter.

Angående allergin så har jag ingen aning om hur just du tål dom.
Men du kanske kan hälsa på hos någon som har igelkott och se hur du reagerar och hur det är? :)


Mojsi
2013-12-05 14:28
#2

#1

Okej, tack! :)

Heidi
2013-12-05 18:09
#3

Ja det bästa är nog att hälsa på hos någon med igelkottar. Har haft intressenter som fått nässelutslag av kottar så tyvärr kan man reagera även på igelkottar. 

Min sambo som har allergi/astma får ingen luftburen allergi av kottarna men han tycker det kliar i huden när han hanterat våra kottar. Tror det är det vanligaste att man får någon reaktion på huden om man lider av allergi.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: