Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 952 ggr
Åsam
2013-11-07 23:47

Möjlighet att få utslag från kotte?

Jag har en 13 veckors kotte som jag brukar få vara i min skjorta när jag håller på med saker men dock vill att hon ska få vara med mig ändå. Jag har fått lite utslag på ryggen just där hon brukar få vara, kan det vara beroende på hennes taggar?

Annons:
iggykott
2013-11-08 15:01
#1

det kan det absolut. jga fick mycket utslag på händerna/handlederna speciellt i början. små röda prickar som kliar lite. tror inte att jag lider av någon allergi så det blir antagligen bara lite irriterat. blir det inte värre så är det säkert ingen fara :)

Åsam
2013-11-08 22:16
#2

Tyvärr så har det hänt och det har blivit 8 märken på ryggen och 4 övrigt. Hur kan jag få bort det? Ska nämligen till Thailand den 21 och hoppades på att kunna behandla det så det går bort tills dess

SofiaLoow
2013-11-10 14:04
#3

Vad är det för slags märken? Är det rivsår eller liknar det mer utslag?
Svårt att veta vad det är såhär bara men det kanske är läge att prova gå utan kotte på ryggen ett tag och se om det blir bättre. Salva mot insektsbett eller liknande brukar göra susen på det mesta. Annars får du nog rådfråga läkare istället.

Hoppas de försvinner snart! :)

Tiarilir
2013-11-13 14:54
#4

Jag har fått små röda hudirritationer på ställen av min kotte. Antar att det är på grund av att taggarna stuckit mig. Även fått ett par "finnar" i handflatorna där taggarna gått igenom, och det är väl inte konstigt egentligen när man tänker på deras "skummande"-beteende. Eftersom din bara är 13 veckor antar jag att hon är ihoprullad med taggarna utåt ibland när du hanterar henne?

Tiarilir
2013-11-14 14:04
#5

Kan det kanske vara kvalster eller loppbett? Jag vet att det är något man inte gärna vill tänka på, och jag har inte sett något som indikerar att min kotte skulle ha det, men jag vill ändå ta in alla möjligheter.

FunkyShrimp
2013-11-15 22:52
#6

det är inget konstigt, så blir det på alla.

Annons:
Åsam
2013-11-16 11:11
#7

Jag var till läkare och det var ringorm, har även tagit prov på henne för svamp o nåt mer hos veterinär. Men jag har använt svampkräm som har hjälpt mig :) ser bättre ut nu. Frågan är bara om hon mår helt hindra bra vet man inte :/ får svar medans jag är i Thailand… Så då får dom ringa min pojkvän i stället och se om hon behöver medicinen i sin mat

Åsam
2013-11-16 11:13
#8

Nej hon r inte enbart en boll när jag hanterar henne faktiskt men ofta Kaj :p

Upp till toppen
Annons: