Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 2157 ggr
mikkkaan
2013-11-06 21:31

Värmematta till kotte?

Hej! Tänkte höra vad ni här inne har för erfarenheter om värmemattor/värmedynor till era kottar. Vart lägger ni dem? Under buren eller på golvet utanför? Tar sig värmen verkligen igenom golvet på buren? Kan det bli för varmt? Hur gör ni med sladdarna? Min Pigge har en stor bur som han sover i på dagen men han kan gå ut och in när han vill! Har även en värmelampa över buren. Har spärrat av ungefär halva mitt rum tillfälligt, (rätt stort rum) eftersom det finns alldeles för många gömställen för en liten kotte i andra halvan ;) men tanken är att han snart ska kunna springa i hela rummet när vi löst detta! Så vart vore det bästa stället att placera en värmematta i detta fall? Eller behövs det kanske flera? Mvh Mikaela och Pigge

Annons:
SofiaLoow
2013-11-06 22:32
#1

Lägg den någonstans där han gillar att sova och det är lite kallt, han hittar nog dit av sig själv, de väljer ju sällan att sova på kyliga ställen. Jag har en i kottens sovlåda under min säng och det går jättebra att ha den i alla filtar men jag valde en med termostat i som inte kan bli för varm.

Tänk på det när du ska skaffa en matta att det finns olika mattor som ska efterlikna olika miljöer så en "ökenmatta" blir nog lite väl varmt för kotten.

Börja med en matta och kolla varje morgon så att han ligger på ett varmt ställe innan du går hemifrån :)

mikkkaan
2013-11-07 21:05
#2

Okej, då får det nog bli så att jag lägger den precis utanför buren under filtarna han brukar somna i :)

En med termostat låter ju toppen! Men om en ökenmatta blir för varm, vilket klimat borde passa till kotten?

Jag brukar lägga honom under värmelampan på morgonen om han inte redan somnat där ;)

Men hur gör du med sladden? :)

iggykott
2013-11-08 14:59
#3

jag har en värmeplatta under en liten "madrass" och så en filt på det som hon sover i. har köpt en timer så det är värme på varanan timme på dagarna och kanske var tredje på nätterna när hon ändå är uppe och röjer om kring. hon biter inte på sladdar så sladden hänger bara löst. 

men senaste veckan lägger hon sig nu under madrassen och filten direkt på värmeplattan. flyttar jag henne så kryper hon ner under igen ganska direkt. någon som vet vad detta kan bero på? 

och det hör ju inte riktigt till, men tänkte passa på att fråga. hur ofta tvättar ni kottarnas filtar?

SofiaLoow
2013-11-10 14:00
#4

Jag tror att hon helt enkelt har insett hur varmt och gott det är direkt på värmemattan, de älskar ju värme. Du kanske kan prova att låta mattan värma längre tider så det alltid är varmt på madrassen eller ha en tunnare madrass. Funkar inte det så kanske det till och med är helt okej att hon sover direkt på mattan? Det blir ju kallare på de flesta golv såhär års och det är kanske det hon har känt av. 

Jag byter filtar hos kotten ca varannan vecka eller när det är smutsigt. Oftast så håller han det ganska rent i sovlådan men såklart drar han med sig en del skit in där ibland. Jag brukar tvätta hans filtar samtidigt som mina lakan och vi grisar ner i våra sängar ganska lika så det passar perfekt för oss :)

mikkkaan
2013-11-10 18:09
#5

Tack så mycket för svar! Tror det får bli en värmematta av något slag iallafall så lägger jag den utanför buren :) När det gäller filtarna så byter jag också ungefär varje till varannan vecka beroende på hur skitiga dom blir! Dock brukar han hålla filtarna rätt så rena :)

Cumulus
2013-11-11 10:11
#6

Funderar på att köpa en värmematta, men det finns ju för många att välja i mellan…. Olika Watt på mattorna, vad har ni för Watt på mattor till kottar, har ni något tips på någon bra butik på nätet? 🙂

Annons:
Tiarilir
2013-11-11 21:43
#7

Jag köpte en SnuggleSafe som man värmer i mikrovågsugn! Jag är imponerad över att den håller värmen i alla gånger 10 timmar. 

Jag valde att avstå från värmematta och istället köpa ett element då buren redan är 20-22 grader på nätterna, men golvet kan bli 18 grader och det känns lite för kallt om hon ska springa omkring där. Vid min snugglesafe (i närheten) blir det ungefär 25 grader efter ett par timmar så det borde väl vara OK? 

Är det någon som har några tips/invändningar på mitt resonemang uppskattas det :)

Upp till toppen
Annons: