Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1086 ggr
mikkkaan
8/12/13, 11:01 PM

Kräsen kotte

Hej! För nästan en vecka sedan så hämtade vi våran första kottebebis till familjen. Han har varit ganska skygg och försiktig, men det börjar bli bättre. Problemet är att han är väldigt kräsen när det gäller mat.. Han får Royal Canin torrfoder vilket han äter iaf lite av per dag. Vi har också testat med flera olika sorters mjukmat, men det har han bara smakat någon tugga av… Grönsaker, ägg, korv osv rör han inte! Börjar bli orolig, eftersom vi dessutom vägde honom igen idag och han hade gått ner ca 10 gram sedan vi vägde honom sist.. Råd mottages gärna! Dessutom tänkte jag höra så att inte en rumstemperatur på 21 grader är för kallt för honom? Just nu tillbringar han större delen av dagarna nerkrupen i fleecefiltar, och när han väl är uppe och springer så har vi filtar även på golvet! Värmelampa är även påväg med posten till oss ;-) ville bara försäkra mig om att det låter okej! //Mikaela och Pigge :-)

Annons:
SofiaLoow
8/13/13, 9:11 PM
#1

Tempen är inga problem!
En vecka är ingenting alls, ge honom mer tid så ska du se att han blir mer självsäker och vågar utforska mer. Dagtid är det ju även naturligt för honom att sova :)

Hur gammal är han? Vad äter han för torrfoder? Vad väger han?
10gr behöver inte vara någon fara men det beror ju på hur stor procent av utgångsvikten det är. Fortsätt håll koll på vikten så du ser att han inte går ner för mycket.
När jag först började kämpa med min kräsna igelkott hittade jag en mjölkfri leverpastej som han älskar, tror det är scan som tillverkar den. Jag började mosa ner annan mat i leverpastejen så han blev lite lurad. Sen minskade jag mängden pastej allt eftersom. Till slut åt han det andra också utan problem. Det gäller bara att ta sig över det första steget med maten så går nästan allt ner sen. Hitta nåt som just din igelkott tycker väldigt mycket om. Fokusera på att lära honom äta nötkött, fisk, kyckling och ägg. Grönsaker kan du strunta i helt, det ger bara hård mage(ibland alldeless för lös mage också) och de kan inte ta tillvara på näringen i grönsaker. Ta det lugnt med korv och liknande då det är mycket "skräp" och kryddor i. När du ser att vikten ligger stabilt kan du "tvinga" honom att äta ny mat genom att ge "för lite" torrfoder så han helt enkelt måste äta av den andra maten för att bli mätt. Att en igelkott inte äter en sak beror oftast inte på att det inte är gott utan att det är nytt, främmande och lite läskigt.

LYCKA TILL! :)

mikkkaan
8/15/13, 9:23 PM
#2

Okej, ja vi har väl också misstänkt att det mest handlar om tid, det kommer väl ;)

Vi har inte fått reda på exakt hur gammal han är, vi ska kontakta uppfödaren om det snarast. Men han var iaf precis leveransklar när vi hämtade honom. Vi visste inte riktigt om vi skulle ge honom light eller för kattungar först, eftersom alla skriver olika.. men köpte i alla fall light, kom på sen att kattungemat kanske var bättre eftersom det är fetare och han inte får i sig så mycket som han ska! Så nu blandar jag dessa två tills vidare. Sist jag vägde honom vägde han ca 250 gram, och gången innan det ca 260 gram. Jag tänker fortsätta att väga honom nu och då ;)

Jag ska försöka med leverpastejen du pratade om i alla fall!

Tack för tipsen, vart lite lugnare nu! ;)

Upp till toppen
Annons: