Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1257 ggr
lakritskossan
2013-08-06 21:03

Igelkottar och dvala

Hej! Jag har tänkt skaffa kottar men har en fråga angående risken för dvala. Det är en grej som jag inte är helt på det klara med:

För att kotten inte ska bli för kall så rekommenderas värmelampor, värmemattor eller värmekuddar (eller liknande) på flera olika hemsidor jag varit inne på. Detta betyder alltså att hela golvet inte behöver ha en temperatur på över 18 grader (helst över 24 om jag förstått saken rätt)? Vi bor nämligen ute på landet och det kan bli lite trixigt med att hålla en jämn temperatur på vintern. Kanske kan vi inte skaffa kottar pga detta. Men är det så att om jag har exempelvis TVÅ värmemattor som alltså täcker en lite större yta, så kan igelkotten själv förstå när det är dags att gå och värma sig? Räcker det alltså att försöka hålla varmt men trots allt ha ett varmt område som kotten har tillgång till?

Supertacksam för svar!!! :P

Annons:
SofiaLoow
2013-08-06 21:42
#1

Nja, riktigt så smarta är de inte alltid, min kotte gick och la sig på den kalla marmorplattan under öppna spisen och sov mitt i vintern. Vi bor också i ett dragigt hus så han va ordentligt kall och sur när jag hitta honom.

Jag tror absolut att det går att lösa ändå. Du skulle kunna lägga mattor på de kallaste ställena på golvet, då blir det lite varmare. Sen får du se till att sovplatser och liknande står på o-dragiga ställen, t.ex mot innerväggar i huset, spärra av till rum som är extra kyliga och ha några små värmemattor utspridda här och var på mysiga sovställen så minskar risken att kotten lägger sig och sover på en kall plats. När du går upp på morgonen letar du upp kotten och kollar så den verkligen sover på ett varmt ställe, annars får du helt enkelt flytta på den. Lägg en termometer på golvet på olika ställen och kolla hur kallt det verkligen blir.

24 grader på golvet är inte nödvändigt, vi har 20-21 i luften så 19-20 tror jag det är på golvet och det är inga problem. Sovplatsen här hemma är i en låda på små hjul så den inte har direktkontakt med golvet, det gör det också lite varmare. På vintern brukar jag känna efter med mina egna fötter. Är det kallt att gå omkring barfota så är det dags att fundera på hur man kan få det varmare. Att lägga en rullad filt vid golvlisten på ställen det drar mycket brukar hjälpa, men det är ju tack och lov inte så ofta det är -20 grader ute här :)

Upp till toppen
Annons: