Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 6887 ggr
RobbanStrand
2013-06-04 11:20

Hjälp! Problem med igelkottsbajs

Hej alla igelkottsexperter! Vi har haft vår lilla afrikanska pygmeigelkott "Kiwi" i cirka en månad nu. Problemet med henne är att hon är ständigt dålig i magen. Hon har diaré var och varannan dag och avföringen är grön minst ett par gånger i veckan. Hon bajsar till och med där hon sover på dagarna, mitt i sin lilla filt som hon myser i på dagarna i sitt hus.. Vi vet inte om det beror på rädsla för att gå ut eller om det beror på någon sjukdom eller liknande. Hon vägrar även att äta levande föda till exempel mjölmask eller zophobas. Vi har prövat ett par gånger men det går bort helt, hon är inte ens nära på att äta dom. Jag har läst på väldigt många olika ställen att det är bra med varierad kost och hon älskar även vissa grönsaker till exempel tomat, gurka och även vattenmelon. Detta ger vi i små mängder men varje gång vi prövat så blir magen ännu värre. Vi har försökt ge henne vitaminpulver på mat och i vatten men den äter hon inte då. Vi ska pröva med droppar nu istället tänkte vi men tvekar på att det skulle förbättra magen så mycket. Vi har till och hunnit testa 4 olika torrfoder. Är detta problem vanligt? Har aldrig hört talas om ett djur som bajsar där dom sover. Vi har verkligen ansträngt oss för att få henne mer rumsren men ingenting funkar, hon bajsar helt enkelt bara där hon befinner sig när hon behöver gå. Vi har använt belöningssystem med mera men inget funkar. Vi börjar helt enkelt tröttna på allt bajs, det är alldeles för mycket jobb och vi måste hitta en lösning på det. Jag är personligen orolig för sjukdomar eller parasiter men jag vet inte. Någon som haft samma problem? Är det så att det är normalt bara att ingen erkänner det på internet? Någon som sitter på en lösning på detta? Veterinär har vi börjat prata om nu om det är så att det är parasiter eller något men tänkte börja med att vända mig hit. Har hängt på det här forumet nu ett par månader och tycker många här ger mycket bra svar. Tror jag fått med det mesta nu men ställ gärna frågor om det är något ni undrar. Hoppas på att bli klokare efter detta :) Tack på förhand! Robban

Annons:
vinteralvan
2013-06-04 11:27
#1

En del igelkottar blir inte rumsrena, så det får ni stå ut med men att hon har diarré är naturligtvis inte bra. Vilket torrfoder ger ni? Hur har ni gjort när ni har provat andra sorter? Att bara byta rakt av kan göra att magen protesterar. Royal Canin gav jag till min kotte och det funkade bra, bytte en period till Carnia Lynx eftersom min katt fick det men då blev han genast lösare i magen trots långsam övergång.

RobbanStrand
2013-06-04 11:40
#2

Jo men bajsar "icke rumsrena" gottar på samma plats som dom sover? Är det normalt? Självklart kan vi stå ut med det men hon verkar så rädd för dagsljus att hon inte går ut. Vi kör Iams just nu som funkar bäst. Har prövar applaws som rekommenderades på ett zoo som verkade ha bra koll på kottar men dom var nog lite svårtuggade. Förutom det har vi prövat royal Canin och ett annat märke. Det är diarén och det gröna bajsar som är mest oroande. Och varför äter hon inte zophobas som alla kottar verkar se som godis i vanliga fall?

vinteralvan
2013-06-04 13:17
#3

Om en kotte inte är van att äta zophobas så fattar dom inte vad det är. Min kotte blev livrädd för att dom rörde på sig. En död zophobas insmord med leverpastej gjorde att han började äta dom.

Heidi
2013-06-04 18:16
#4

Har du provat att avmaska henne? Jag kör på Axilur oral suspension, den går att dosera per 100 gram. Det är flytande och man får med en liten spruta som funkar perfekt att avmaska kottar med 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

RobbanStrand
2013-06-05 23:50
#5

Okej vinteralvan, ska faktiskt ge det du säger ett försök. Heidi hur fungerar det med avmaskning? När du säger per 100 gram så antar jag att du menar vikten på kotten? Och vad är det för spruta? Kanske dumma frågor men jag har aldrig avmaskat något i mitt liv :) Mvh Robban

SofiaLoow
2013-06-06 22:56
#6

Tror hon menar en spruta med plastmunstycke som du enkelt petar in i mungipan på kotten och sprutar in avmaskningsmedlet.

Ni kanske ska prova att bara ge torrfoder en period nu och se om det blir bättre, då bör magen lugna ner sig, sedan kan ni lägga till en sak i taget försiktigt, blir kotten kass i magen igen så tar ni bort den saken och ser om det lugnar ner sig igen, på så vis ser ni bättre vad magen klarar och inte. Tänk på att introducera nya foder långsamt.

Löser det sig inte låter det som att ett veterinärbesök står på schemat, de kan undersöka avföringen och se vad som är galet.

Annons:
Heidi
2013-06-07 19:44
#7

Robban: Ja precis man doserar olika beroende på kottens vikt. Det står hur mycket man skall ge per 100 gram som djuret väger :-) Sprutan man får med är en liten plastspruta som du enkelt för in i kottens mun.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: