Annons:
Etikettfoder
Läst 1680 ggr
Mikaela_B
5/23/13, 6:36 PM

Laktos produkter

Många nya medlemmar och en annan Sajtvärd som försöker kämpa sig tillbaka till sajten… dvs jag själv…

Vill bara återigen påpeka detta med mejeriprodukter och den lätta misstolkningen vid benämningen laktosintoleranta.

Alla känner ju oftast till hur de ligger till hos människor med dessa problem, antingen kanske du bara inte tål proteinet eller så tål du inte sockret etc. För igelkottarnas del så skall man undvika allt som har med mejeriprodukter att göra, detta inkluderar även de som står för laktosfritt!

med andra ord VATTEN finns ingen lättare och bättre lösning vid tillverkning av mat och vid vätske tillförsel! vatten får våra kottar att må bra och deras magar att klara många motstånd och många år. Var rädd om era små taggiga bollars magar de är skörare än ni tror!

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
SofiaLoow
5/24/13, 7:31 AM
#1

Å hör sen! ;)

Måste bara höra med dig, allt snack om soya produkter, hiss eller diss?
Jag själv ser inte anledningen till att ge det och har heller aldrig gjort det. Finns det något bra i soya produkter för kottarna eller är det bara bullshit? :)

vinteralvan
5/24/13, 9:01 AM
#2

Jag skulle aldrig ge soja-produkter. Det är varken míljövänligt eller nyttigt.

Mikaela_B
5/26/13, 10:34 AM
#3

nej diss säger jag, vill man ha något smörjande, finns vetegrodsolja den kan ja hissa i så fall ;)

www.blueberryhedgehogs.com

RisOtto
5/26/13, 11:35 AM
#4

Med risk att gå lite oftopic…

Skulle aldrig ge kottar någon sojaprodukt då det helt enkelt inte är i behov av det. Men att säga att sojaprodukter är vidriga för miljön och att det inte är nyttigt bevisar bara en enorm okunskap (om du nu menar som människomat).

Logiken att soja är en belastning för miljön är kanske den största myten. Visst tar det upp stora arealer, men den största andelen soja går faktiskt åt till djurfoder. Och vi vet alla att djur inte är de mest energieffektiva saker vi får i oss. Därför hade det varit en enorm investering för vår planet om fler började äta sojaprodukter direkt, istället för att göra det till djurfoder. Djur kräver inte enbart 15 000 liter vatten per 1kg kött, växthusgaser som en ko producerar är flera hundra procent mer än vad motsvarande sojaproduktion bidrar med.

När det kommer till näringsinnehållet är du också ute och snurrar. Vitaminer och proteiner i massor, det är bara att börja knapra i sig!

Så snälla, kom inte och påstå något du inte alls har koll på :)

vinteralvan
5/27/13, 10:59 AM
#5

#4 Läs boken Vegomyten av Lierre Keith.

choiicho
5/27/13, 10:35 PM
#6

Jag tror vi ska sluta försöka hitta massa konstigheter och ge våra kottar och tänka på att ge dem rena råvaror. Tänk på vad dem äter dem i vilt tillstånd och matcha de istället.

Annons:
SofiaLoow
5/27/13, 10:47 PM
#7

#6 Håller med!
Dock så brukar jag lyxa med en bit köttbulle, korv eller blodpudding ibland… ;)

Upp till toppen
Annons: