Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 995 ggr
TimmyL
5/14/13, 8:33 PM

Ungefärliga månadskostnaden för en pygmeigelkott?

Som rubriken lyder; vad är den ungefärliga månadskostnaden för en afrikansk pygméigelkott? Om man bortser från elräkningar och sånt utan mer tänker på bottenlager till buren, mat, sand till toaletten osv. Hur länge brukar varorna räcka?

Annons:
SofiaLoow
5/14/13, 9:50 PM
#1

Jag använder filtar som bomaterial och dom tvättar man ju bara.
En påse torrfoder som kostar 300 till 400 kr räcker väl kanske omkring ett år till en kotte. De dagliga portionerna med lagad mat gör jag storkok på lite allt möjligt som blivit över i den vanliga matlagningen (ex har jag köpt 4 kycklingfiléer men bara behöver 3 till en middag sparar jag den 4:e i frysen till kottarnas matlagning. Alltså räknar jag in den matkostnaden i min egen mat.
Sand till lådor kostar ju såklart olika beroende på vilken sand du använder. Jag köpte en påse chinchillasand(2kg) för ett halvår sedan och det finns fortfarande kvar. en sån påse kostar mellan 50 och 100 kr har jag för mig.
Extra kalktillskott som du behöver i maten kostar ju en del men det går lika bra att mala ner äggskal, det gör jag.
Glöm inte försäkringen! En försäkring hos agria kostar ca 300 kr/år

Torrfoder: 400/12 = 33 kr
Sand: ca 70/12 = 5 kr
Försäkring: 300/12= 25

Det blir 63 kr, säg då att du lagar annan mat för 50 kr i månaden och kanske lägger undan 50 kr varje månad och sparar till saker du vill köpa åt kotten så blir det 163 kr/månad

Det är alltid bra att ha en buffert för oförutsedda utgifter och du måste ALLTID ha råd att ta den till veterinären :)

TimmyL
5/15/13, 4:01 PM
#2

#1 Tack så jättemycket!! :) Det där hjälpte massor :)

Upp till toppen
Annons: