Annons:
Etikettallmänt
Läst 1553 ggr
Gerro
5/14/13, 3:34 PM

Spån?

Hej igen :)

Ska möblera om i mitt rum & kotteanpassa det idag hade jag tänkt. Tänkte använda min gamla hamster bur (tro mig den är väldigt stor för att vara hamsterbur ;)) som sovplats åt kottisen. Men har helt glömt bort att fråga, vad ska jag ha i buren?!
Jag har bett min syster att göra myspåsar som han kan sova i, men vad ska man ha som underlägg? Funkar kutterspån, eller ska jag bara ta handduk eller typ tidningar?

Väldigt tacksam för svar! :)


Annons:
SofiaLoow
5/14/13, 4:16 PM
#1

Jag använder bara fleecefiltar, vissa använder spån och är väldigt nöjda med det, jag gillar inte spån som fastnar i alla kläder och såklart i taggarna på kotten.

Börja med spån eller filtar, vilket du vill. Tänk bara på att inte använda något som repar upp sig och trådar sig, lösa trådar kan trassla in sig i deras tassar lika illa som hårstrån.

Tidningspapper låter mest prassligt ;)

SofiaLoow
5/14/13, 4:17 PM
#2

IKEAs 10 kronors filtar används flitigt här, jag klipper ner dem till 1/4 :)

Gerro
5/14/13, 4:25 PM
#3

#1

Okej tack, jag undviker helst spån då det är över heela huset haha. Får be mamma att köpa lite fleecefilter helt enkelt :)

#2

Tack sånna kan jag köpa 😃


Gerro
5/14/13, 6:07 PM
#4

Måste bara fråga en sak innan jag glömmer bort det!
Det har inte alls med ämnet att göra men men ^^
Kan man ha sele på igelkottar?


SofiaLoow
5/14/13, 6:25 PM
#5

Ja det går säkert, det kan kanske bli lite knepigt med alla taggar men jag har inte provat så jag säger inte att det inte går.

Däremot ser jag inte va det skulle vara bra för, inomhus ska de gå fritt och utomhus brukar de inte springa några kopiösa sträckor så det går bra att hålla koll på dem utan.

Tror kotten mår bäst utan sele men att prova en gång kanske inte skadar, gör det inte till en vana bara :)

Gerro
5/14/13, 6:52 PM
#6

#5

Nej jag hade inte direkt tänkt att skaffa en sele (har iofs till mina katter) , är rädd att skada taggarna ^^
Men hur högt måste ett galler vara för att dom inte ska typ klättra över? Har hört att dom inte är så duktiga på att klättra, men jag har sett videos på youtube där igelkottar klättrar över galler :P


Annons:
SofiaLoow
5/14/13, 7:07 PM
#7

Jag använder inte galler alls, jag har ställt släta hyllplan i dörröppningarna till de rummen kottarna inte får vara. Tror hyllplanen  är 20cm höga.

Var ska du ha gallrena?

Gerro
5/14/13, 7:23 PM
#8

#7

Jag hade tänkt att ha dom vid dörr öppningarna där han inte får lov att vara :)

Och när man tar ut dom, kommer dom typ inte att rusa iväg & försvinna? :S


SofiaLoow
5/14/13, 7:38 PM
#9

Jag har hört om en kotte som skadades så allvarligt när han försökte ta sig igenom ett kompost galler att han inte klarade sig… 

Gör som jag och ställ upp plankor i lagom höjd istället, då behöver man inte hoppa lika högt för att ta sig runt i huset ;)

Om du är orolig att den ska rusa iväg kan du ta med dig en filt ut och slänga över den om den försöker springa iväg, och självklart ALDRIG lämna den ensam :)

Gerro
5/14/13, 9:06 PM
#10

#9 Usch då, plankor får det bli ;) Tack för fina svar! Tror det var alla frågor :)


SofiaLoow
5/14/13, 9:37 PM
#11

Nu vill jag ju inte säga att galler är farligt, men för just denna kotte slutade det allt annat än bra tyvärr, ett galler med små hål (typ burgaller) är ju ingen fara att de fastnar i eftersom de överhuvudtaget inte kan trycka sig in i.

Alltid kul att få dela med sig av lite erfarenheter, om ett halvår är det du som hjälper nya kotte intressenter :)

Gerro
5/14/13, 9:45 PM
#12

#11

Okej, haha men kör nog på plankor, för att vara på den säkra sidan ;)

Haha ja det får man hoppas! 😃


TimmyL
5/15/13, 4:08 PM
#13

Filtar lät ju väldigt bra, om du inte vill ha det så rekommenderar jag alspån.

Annons:
Gerro
5/15/13, 4:19 PM
#14

#13 Tack! :)


Upp till toppen
Annons: