Annons:
Etikettallmänt
Läst 1579 ggr
AlexAislinn
1/28/13, 8:33 PM

Allmän info om kottar

Hej! Jag tänkte fråga om någon har en bra och pålitlig sida där man kan läsa på om igelkottar, hur de ska bo (vilket jag hittills bara sett kottar i vanliga kaninburar.. Känns kanske inte som det bästa sättet att hålla en på?), vad de äter, sjukdomar, vilken ras som kanske lämpar sig bäst som första, om de ska bo i grupp eller ensam osv osv osv. I framtiden kommer jag nog skaffa en om jag känner att jag och min pojkvän fortfarande är intresserade då. Har sen innan hund, katt, kanin och degu så liiiite erfarenhet om ovanliga djur har jag :P De kommande 5 åren kommer jag dock inte skaffa någon då min mor inte släpper in fler djur i huset (förutom möjligtvis ett par små sköldpaddisar… oops). Utan jag vill bara börja söka fakta och sånt så man kan fundera en eller två gånger extra :) Vill helt enkelt veta allt!

Annons:
vinteralvan
1/29/13, 10:10 AM
#1

Här finns en del info.

http://www.nininosen.se/30525473

En kaninbur är bra att ha sovplats och matskålar på men den ska alltid vara öppen, igelkottar ska nämligen ha 20 kvm att springa på. Som basföda används ofta torrfoder för katter men bör också ge dom mjölmask, zophobas och pinkisar, en del kottar äter lite frukt och grönsaker också.

SofiaLoow
1/30/13, 9:11 PM
#2

Här har du en riktig guldgruva med info, kolla under de olika kategorierna och du kommer hitta mängder med bra info.

Vad gäller ras är det afrikansk pygmeigelkott som finns i sverige, kanske någon ensam liten egyptisk också men dom ska visst inte  va så trevliga…

AlexAislinn
1/31/13, 4:12 PM
#3

Okej, oj… 20 kvm är ju hur mycket som helst ._. Och en kanin får bo på 100*50cm… Jösses! Okej, vad är pinkisar? Hört ordet flera gånger med inte hittat förklaring om vad det är för något? :P

Det ska jag göra! Ja, det är afrikanska jag har sett tidigare, kanske inte så konstigt då :)

vinteralvan
1/31/13, 6:57 PM
#4

Pinkisar är döda, frysta, nyfödda musbäbisar. Ja, man får låta dom springa omkring i ett/flera rum och ägna mornarna åt att torka kiss och plocka bajs.

AlexAislinn
1/31/13, 8:30 PM
#5

Jaså ok.. Det är väl ändå inget de verkligen behöver eller? Kan tänka mig det! Då får man väl typ ha något slags hobbyrum eller något med golv som inte är trä o:

SofiaLoow
2/1/13, 12:02 AM
#6

till viss del kan du toaträna dom precis som med katt men räkna inte med att dom håller sig till låda till 100%
Visst måste man skura en del men jag har aldrig haft problem med att det torkar in i golven, har inga obehandlade trägolv förvisso men en tesked kiss och en liten ostbåge korv som torkar väldigt snabbt är inte så farligt, så länge man håller efter är det inget som luktar.

Du behöver heller inte hålla dig till insekter och pinkisar, jag kör storkok med kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker och lite av varje som jag kör i matberedaren och sedan fryser in i iskuber och ger en om dagen. funkar suveränt. Självklart blir det zophobas och pinkisar mellan varven också

Annons:
AlexAislinn
2/3/13, 7:53 PM
#7

Ok, lite som kanin då låter det som! Det är ju något positivt iaf, kaninkiss har ju en förmåga att torka in snabbt om man ska jämföra (har en som fått i princip hela rummet att skutta på varje dag).

Så man måste ge pinkisar ibland eller kan man skippa det helt och endast ge rått kött, fisk osv? Har väldigt svårt med sånt där..

SofiaLoow
2/4/13, 9:02 PM
#8

Absolut, skippa pinkisarna om du tycker det känns jobbigt.
Men håll dig till tillagat kött skulle jag säga, det finns många starka åsikter om de ska va tillagat eller rått. Vissa påstår att alla farligheter i köttet dör om man fryser det men med en mor som gått utbildning i mikrobiologi har jag fått lära mig att så är det inte…

Vill du absolut ge rått kött så håll dig till Svenskt Nötkött, det är det bäst kontrollerade köttet men även där kan det finnas salmonella och kampulobacter(stavning?) man kan aldrig vara helt säker.

Hoppas jag inte bara snörrar till det för dig :)

AlexAislinn
2/5/13, 2:38 PM
#9

Nej, men vid frys så stannar ju bara bakterier osv upp, allt dör ju inte som vid värme!

Ok, men det låter ju bra iaf :) Absolut inte, det är jättebra tips, tack! :)

Groogy
2/27/13, 5:28 PM
#10

Min igelkott springer fritt och hon sover faktiskt aldrig i sin bur och undrar nästan om det är onödigt att ha det. Hon brukar leta upp ett ställe nära min säng att sova istället. Just nu har jag en väska som inte används som ligger precis bredvid min säng som hon lägger sig i för att sova istället. Har dock matskålarna fortfarande i buren.

När det kommer till kiss och bajs så för mig har det varit att hon hittar små gömställen, främst hörnor som är dolda, som hon bajsar och kissar på. Så varit fiffig och lagt tidningspapper där och förberett :)

När det kommer till mat så har jag inte gett min igelkott pinkisar än men funderar på att testa. Dock min igelkott är tossig i lax kött! Hon kan inte få nog av det och hon blir helt till sig och spinner som en katt också medan hon äter det. Dock man får vara lite sparsam när det kommer till det då det brukar vara mycket salt med lax, särskilt om det är rökt eller gravad. Alltid lika kul och se hennes näsa gå i full gång så fort jag har lax hemma.

Jag brukar ge henne tillagad mat som godis ibland dock jag ser ju såklart till att den inte är kryddad när hon får den. Igelkottar brukar vara villiga att testa det mesta du ger dem. Och du märker rätt snabbt om dem tycker om det eller inte. Tänk dock på att deras mun gör att vissa saker är svåra att äta för dem. Russin/Vindruver är svåra och dem måste tugga väldigt mycket för dem till exempel.

Emmans1
2/27/13, 10:04 PM
#11

Jag behöver aldrig ägna tid åt att torka golven och plocka bajs. Min lilla kotte bajsar och kissar bara inne i sin bur trots att han har fri tillgång till hela lägenheten. Så om man tränar och har en duktig kotte kan de absolut bli helt rumsrena! :)

SofiaLoow
3/10/13, 9:17 PM
#12

Jag har hört och läst på v'ldigt många ställen att vindruvor och spec russin är farliga för dem, inte för konsistensens skull utan för "innehållet"

Upp till toppen
Annons: