Annons:
Etikettfoder
Läst 2384 ggr
arandeira
11/24/12, 4:13 PM

Att resa bort

Hej!

Hur gör ni med era kottar om ni reser bort?

Om man inte har någon som vågar hålla på med insekter, kan man då ge kotten det den missar i form av vitamindroppar? Eller liknande? Eller klarar dom sig på basfodret? Hur länge då? :o

Tacksam för svar (:

Emma

Annons:
vinteralvan
11/24/12, 5:09 PM
#1

När vi var borta en vecka i somras så kom farmor och farfar över varje dag för att titta till och ge mat. men dom hoppade över att ge zophobas. Ger man ett bra torrfoder så klarar dom sig i många veckor på bara det. Klarar din vän av att ge pinkisar kanske?

arandeira
11/24/12, 5:44 PM
#2

#1 Jag har ingen kotte just nu, men jag går runt och funderar på att köpa en. Om jag bestämmer mig för att göra det så vill jag vara HELT säker på att jag kan ge den den bästa vården, annars vill jag hellre vänta tills jag får möjlighet till ge det. Har aldrig varit kotte ägare innan heller, så det ploppar upp frågor då och då :)

Själv tycker jag det här med maskar och sånt inte verkar vara så läskigt, bara om dom lever, men jag har hört att man ska frysa in dom och sedan tina upp dom innan man ger dom till en kotte (?), så för mig är det inga problem, dock så vet jag inte hur alt. kotte-vakter skulle klara av det. Insekter går nog bort, antagligen pinkisar borta också. :/ Vi är aldrig borta i mer än 3-8 dagar, och då vi åker bort som mest är under sommar halvåret (segling), och då är det oftast över en helg eller max 4 dagar. Att åka bort över en längre tid gör vi sällan. Tror du den skulle klara sig på ett bra torrfoder under den tiden? Skulle dens mage klara av att få endast torrfoder då och då?

arandeira
11/26/12, 3:28 PM
#3

Ingen annan som kan komma med lite tips? :/

[IgnaciaLinnea]
11/26/12, 7:39 PM
#4

Våran kotte äter nästan bara torrfoder. Ibland slinker det ner nån mjölmask men det mesta vi försöker locka med är inte det minsta intressant. Men hon är hur frisk och pigg som helst.

arandeira
11/26/12, 9:09 PM
#5

#4 Så du tror inte att det är några problem ifall honhan får äta endast torrfoder då och då? c:

[IgnaciaLinnea]
11/27/12, 2:54 AM
#6

Det ska nog inte vara några problem :-)

Annons:
Jojjesp
11/28/12, 2:29 PM
#7

Torrfoder funkar fint. Brukar även fylla upp en marsvinsbur med 10 cm torvmull och en jäkla massa zofhobas lösa däri. Då kan kotten gräva och leta efter foder på ett naturligt sätt något som uppskattas rejält. Självklart är att någon dagligen tittar till bestarna och ger rent vatten osv. Jag brukar dessutom begränsa utrymmet till kottarna under perioden jag är borta till 1 rum 15kvm, för att minimera risken för olyckor när ovana personer ska sköta om dom och klampa omkring..

ilsebilse
11/29/12, 7:22 PM
#8

Men du kan ju inte stänga in din kotte för att du åker bort. Lagen säger 20 kvm vare sig du är hemma eller inte.

Jojjesp
11/29/12, 8:20 PM
#9

Ja lagen säger så och 99.9% av tiden följer jag den. Undantag görs vid resa och dammsugning. Anledningarna till detta är att jag vid dammsugning inte vill ha ett taggigt stopp och vid resa en obehaglig överraskning när jag kommer hem. Jag kan i det rum han huserar i när jag är borta erbjuda säkerhet, värme, och framför allt lättillgänglighet för kottevakten. Vill du diskutera lagar kan vi göra det i en annan tråd. Säkerheten och välmåendet hos mina djur prioriteras alltid. Har trots noggranna studier inte sett något som pekar på att djuret i fråga tagit skada varesig psykiskt eller fysiskt av 1 veckas hållning på 15kvm. Resterande tid har den 95kvm inne och 35kvm utomhus att röra sig på. Med vänlig hälsning, J

Jojjesp
11/29/12, 8:23 PM
#10

För att minimera risken för att det ska tolkas galet då folk alltid har en tendens till att döma snabbt, Vito får inte gå ut på vintern eller obevakad!

ilsebilse
12/3/12, 3:28 PM
#11

Jag förstår att du minimerar ytan som kotten rör sig på när du har kottevakt vi har själva våran på mindre yta just nu då hon har haltat men det är fortfarande 20 kvm. Jag tycker inte att det är rätt att stänga in kottarna 1 vecka för att man själv skall åka bort.

Jojjesp
12/3/12, 8:04 PM
#12

Ok lagen säger att så är fallet men när jag är bortrest så prioriterar jag kottens välmående. Sen kan vi ju vrida och vända på det hela en hel del. Skulle jag dra upp en kull kottar skulle jag även då begränsa ytan. Min kotte med whs fick absolut sitt utrymme begränsat innan hon avlivades. Visst har du rätt i 20kvm, personligen tycker jag även detta är litet med tanke på allt spring i benen. Ibland handlar det dock om omständigheter som gör att man faktiskt måste eller bör tumma på reglerna under kortare perioder.

SofiaLoow
12/3/12, 8:23 PM
#13

Jag har ett litet dilemma just om det här med ytan.
Min kotte bor i mitt rum och kommer alltid tillbaka till sin bolåda under min säng, förutom mitt rum har han köket och "matplatsen" att springa på, jag är utan att räkna efter säker på att det är mer än 20 kvm.

Problemet är att vi bor i ett ganska dragigt hus, vi har precis bytt altandörren i köket för att täta till lite. Det är alltid 20 grader där, men golvet kan kännas lite kyligt, iaf för mina fötter när jag är barfota.
I mitt rum har jag dragit upp värmen en bit och satt upp ett draperi för att hålla kvar värmen (kotten springer under utan problem) i rummet.

Kan jag bryta mot lagen någon enstaka natt och begränsa kottens yta till mitt rum om temperaturen skulle sjunka?
Vissa nätter nöjer han sig självmant med att springa bara i just det rummet.

Men som sagt, vilket är värst; kallt om magen eller för liten yta någon enstaka natt?

Obestämd

Annons:
Jojjesp
12/3/12, 8:33 PM
#14

Frågar du mig är svaret givet, kotten tar ingen skada av att enstaka gånger eller under begränsa period gå på något mindre yta. Nu kommer nog disskutionen igång på riktigt. Som sagt är vi alla överens om att 20kvm är minimått. Kyla är betydligt farligare för kotten än "19kvm" rörelseyta under begränsad period. Ett djur i vård är även det undantagen lagen om utrymme. Prioritet ligger alltid i välmående hos djuret.

SofiaLoow
12/3/12, 10:40 PM
#15

Ja så tänker jag också!
Även fast det känns väldigt dumt att man ska behöva bryta mot lagen, det vill jag verkligen inte…

Men men förhoppningsvis håller temperaturen sig i skinnet så slipper jag detta.

Han har en varm och go bolåda att lägga sig i och jag kollar ju varje morgon att han är okej.

Han kanske känner själv att det är varmare och behagligare i mitt rum och väljer det själv..Obestämd Vad tror ni?

vinteralvan
12/4/12, 10:11 AM
#16

Håller helt med om att begränsa yta behövs ibland, vissa dagar stänger vi köksdörren för att katten inte ska jaga kotten när ingen av oss är hemma. Det är inte 20 kvm i köket men det är bättre än att katten kryper in i buren och ger stackarn hjärtslag när han ligger och sover som han alltid gör på dagarna. Det har aldrig hänt att han är ute och springer dagtid så en begränsad yta då är ju inget problem.

Upp till toppen
Annons: