Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 5432 ggr
MoaL
2012-08-30 09:21

Bekymrad - vild kotte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först och främst vill jag säga att jag VET att vår svenska igelkott är fridlyst, jag skulle aldrig få för mig att kidnappa någon liten kotte och jag lyfter såklart aldrig i dem i onödan. Hade denna kotte legat mer skyddat hade jag låtit den vara.

Igår kväll hade jag och sambon varit in till stan en sväng, och när vi gick hem såg jag - vad jag trodde - en död liten igelkottunge. Jag "aaw"-ade och satte mig på huk vid den där den låg på rygg, helt öppet under en tall på en gräsmatta vid vägen på ett bostadsområde. Magen och benen pekade rakt upp i vädret, ögonen var slutna, och ja.. Den såg väldigt död ut, för vem gissar att en igelkott ligger på rygg med magen i vädret på en plan gräsmatta under en tall, OCH är vid liv? Döm då om min förvåning när jag petade i den (nej, jag är faktiskt inte så makaber som det låter, jag är bara väldigt noga med att dubbelkolla Foten i munnen) och den drog upp lillrumpan och formade sig lite mer som en igelkottboll, innan den slappnade av och sjönk tillbaka till ryggläge igen. O.o

"Den lever!!" utbrast förstås jag till sambon, och han sa att det helt enkelt måste vara så kallt att den lille kotten inte riktigt orkar hålla sig vaken. Jag ville bära med mig den och lägga den någonstans där den skulle vara mer skyddad, men sambon tvärvägrade med tanke på att vilda igelkottar förstås har en hel del fripassagerare. Så vi lät den ligga, tänkte att den väl kvicknar till imorgon (idag) när solen värmer upp den. Jag har gått hela kvällen och natten och grubblat på den där söta lilla igelkottbebisen där den låg med magen blottad, och började oroa mig för hungriga skator som skulle kunna hacka sönder magen på den och liknande hemskheter. Så när jag gick morgonsvängen med hunden vid halv fem imorse, plockade jag med mig en pytteliten plastback och gummihandskar, och under promenaden stoppade jag ned gräs och ormbunkar och liknande för att OM igelkottbebisen låg kvar där den låg igår, så skulle den kunna ligga någorlunda bekvämt i backen.

Jodå, lillhjärtat låg kvar, med magen i vädret och tassarna sådär hjärtsnörpande krökta. När jag lyfte upp den och la ned den i plastlådan drog den ihop sig litegrann igen, men jag gissar att det bara var någon slags instinktiv reaktion, för jag kan inte direkt säga är den var särskilt medveten om något. Jag gick hem med hunden, och medan jag var hemma passade jag på att ta några kort av den lille (det gick väldigt snabbt och den sov som en sten, så jag kunde inte förspilla chansen).

Därefter gick jag ut och försökte hitta något lämpligt och lättillgängligt ställe där jag kunde gömma undan den lille skrutten, och hittade ett ställe i närheten av stallet som jag bor tio minuter ifrån, där jag vet att det finns mycket sniglar, snäckor, grodor, maskar, larver och andra insekter som borde passa en liten igelkottmage. Jag har även sett andra igelkottar där i närheten massor av gånger tidigare, mumsande på insekter och liknande.

Det som bekymrar mig en hel del är att dels är det ju faktiskt bara slutet av augusti! Dels var det inte så fasligt kallt igår kväll, bara omkring 12-14 grader, och vi har inte haft några frostnätter ännu. Inte borde väl en igelkott dvala in sådär plötsligt? Jag har aldrig sett en igelkottunge i dvala, och verkligen inte sådär öppet och på rygg! Är det verkligen normalt? Jag försökte känna på den innan jag la ned den för att se så att den verkligen inte var skadad, och den var helt avslappnad. Det gick att klämma den på magen och allt, och det gjorde mig förstås ännu oroligare.

Om ett dygn ska jag gå tillbaka till samma plats och se om den har kvicknat till och lämnat stället - Men om den inte har det, vad gör jag då? Den kan ju inte ligga där under sin vinterdvala. Obestämd Nu är den i alla fall utom omedelbar fara för hungriga skator och andra djur, för barn/ungdomar och för faran att tröttvimsigt vingla ut på vägen och bli överkörd.

Är det verkligen möjligt att den är så vintertrött redan?

Sjukt söt är den i alla fall. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2012-08-30 09:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-08-30 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vinteralvan
2012-08-30 10:26
#3

Åh, va söt. Nej det är verkligen inte normalt att den ligger med magen uppåt. Bra att du flyttade på den så att den iallafall är lite mer skyddad. Den borde inte vara vintertrött redan så troligen är den sjuk på något sätt men den kanske kvicknar till nu när den har mat i närheten. Hoppas att den klarar sig.

MoaL
2012-08-31 06:12
#4

Tyvärr måste jag meddela att den lilla kotten är död. :( Jag gick dit på morgonsvängen med hunden, och redan innan jag kunde se in där jag hade lagt den visste jag att den både var kvar, och också att den hade dött, för Roy (vår hund) började nosa och dra som besatt mot igelkottens gömställe.
Den måste ju antingen ha fått sig en törn av någon bil, eller en spark, eller fått i sig något gift, för det brukar väl inte vara särskilt hög dödlighet hos kotteungar av naturliga orsaker, eller?

Vila i frid lilla igelkott! Rynkar på näsan

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vinteralvan
2012-08-31 10:52
#5

Åh, va synd. Ja, eftersom den inte hade några synliga skador så var det förmodligen gift eller nåt sånt. Lägger dom ut råttgift i närheten så kanske det var det han hade fått i sig? RIP.

Upp till toppen
Annons: