Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1431 ggr
[akumas7]
2012-08-27 10:48

Igelkottar

Hej Hej.

Jag har lite funderingar kring igelkottar. Hur stort utryme måste dom ha, räker det med en kaninbur? Vad ska den ha för tillbehör? Blir dom tama eller är det enbart hantering vid behov som gäller? Det går inte att sitta och mysa med dom? Kan dom samsa utryma med tex kanin, marsvin, fåglar och hamster? Alltså inte sama bur utan snarare att de är lösa tillsamans på sama utryme? Jag bor i en etta på 37kvm, så djuren kommer att träffas ofta. Alla mina djur springer löa i min lägenhet medan jag är hema utom på natten. Då får dom vara i sina burar, deta är även ett måste när jag inte är hema, men jag är hema nästan hela dagarna. Då jag bara jobbar halvtid en så länge.

Jag har också tänkt på det att det finns 2st sorter, vilken av dessa sorter är trevligast? Dvärgen eller den långörade? Bits dom eller är det tagarna man ska se upp med?

Hällsningar

Annons:
vinteralvan
2012-08-27 12:50
#1

Igelkottar måste ha ett utrymme på 20 kvm, så du måste ha den lös i lgh, men en kaninbur eller liknande är alltid bra som plats att ha mat och vattenskål och en sovplats. Dom flesta blir väldigt tillgivna efter att ha lärt känna sin ägare. Det går alldeles utmärkt att sitta i soffan och gosa medan man tittar på TV t ex. Taggarna är bara utfällda när dom är rädda eller vill vara ifred. Det är ytterst ovanligt att dom bits. Min kotte har bara bitit mig en gång då jag hade en ny bodylotion på mig som han blev så vansinnigt förtjust i, han slicka på min hand och blev överexalterad och bet plötsligt till men efter det har det aldrig hänt.

Den afrikanska pygmén är mer lätthanterlig än den långörade som i regel är mer stingslig efter vad jag har hört. Vet inte ens om det finns någon uppfödare av långörade mer i Sverige.

Jag vet inte hur bra dom funkar med just kaniner och marsvin men med katt och iller har jag hört att det funkar bra.

Upp till toppen
Annons: