Annons:
Etikettallmänt
Läst 1268 ggr
blondiie
2012-05-20 15:13

Igelkott som husdjur!

Hej. Jag har bara en fundering, hur är de egentligen att ha en igelkott som husdjur? Om man jämnför med en katt eller en reptil? :)

Annons:
SofiaLoow
2012-05-20 15:46
#1

Jämnfört med katt är de väldigt osociala, det är ingen liten kelgris som hoppar upp i knät på dig och börjar spinna, reptiler vet jag inte för det har jag aldrig haft.
Men de är otroligt charmiga djur som jag varmt rekomenderar, så länge du vet vad du ger dig in på alltså :)

blondiie
2012-05-20 16:13
#2

Kan du berätta lite om hur dom sköts och sånt? :)

SofiaLoow
2012-05-20 18:39
#3

En vanlig dag med skötsel hos mig ser ut som såhär:

- Dammsuga och tömma bajslåda när jag kommer hem på eftermiddagen
- Gör iordning kvällens mat och ställer fram det som ska bli rumsvarmt ur kylen
- Brukar dra för gardinerna vid 7 - 8 för att han ska få lite mörker
- Tar med honom till soffan/datorn och låter honom krypa omkring i nacken på mig medans jag ändå sitter still.

Sedan ska dom ju badas och klorna ska klippas imellanåt. Krävs en del tålamod men det brukar gå bra om man mutar med lite leverpastej.

Jag har inte haft kotte spec länge men de är lätta att ha att göra med, bara man är beredd på en del städning :)

blondiie
2012-05-20 18:52
#4

Har dom mjuka taggar? xD haha. För jag antar att de inte är vanliga igelkottar som springer ute i skogen?

SofiaLoow
2012-05-20 21:39
#5

Nä mjuka vill jag inte påstå att dom är men inte särskillt grova.
Min lilla rackare kan bli fruktansvärt taggig om man väcker honom men det är inte så att det gör ont att hålla i honom.

När dom är på gott humör ligger taggarna bakåt och dom blir riktigt "klappvänliga"

blondiie
2012-05-20 21:48
#6

Coolt. De ha jag alltid funderat över för de låter ju inte så lockande att ha ett djur som sticker en om man vill handskas med dom :p

Annons:
Upp till toppen
Annons: