Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 1860 ggr
iluvkottar
2012-05-15 12:54

Uppfödare

Halloj!:)

Jag skulle vilja veta var alla uppfödare håller hus? Jag har verkligen försökt hitta hem till några hemsidor, men jag har bara hittat en: Ninosen. Jag är seriöst inteserad av en kotte och har pratat med mina föräldrar. En annan fråga jag har är, Vi har undersökt martial som vi kan bygga buren av och det har gott ganska bra. Men jag undrar om man måste ha en ramp ut till rummet eller om det räcker med att man har en stor bur(alså en som man byggt själv så den blir stor.) Skulle vara tacksam för hjälp. 

Mvh/ Ellen

Annons:
vinteralvan
2012-05-15 13:51
#1

Kottar ska ha 20 kvm att springa på så det blir en väldans stor bur Flört.

Dom flesta brukar ha en marsvins- eller kaninbur med ramp ut på golvet. Själv har jag en hamsterbursbotten där jag har sågat ut en "dörr". En del har ingen bur alls utan bara en mysig hörna med filtar där kotten kan dra sig undan när den vill vara ifred.

Det brukar alltid finnas kotte-annonser på Blocket.

iluvkottar
2012-05-15 17:27
#2

Tack!

Men skulle det gå bra om man hade en stor long bur, men ingen ramp. Då kunde man släppa ut kotten mycket, och hela nätter ibland.(Det skulle vara en väldig skillnad till det dom har till igelkottarna på youtube.) Eller måste kotten ha fri tillgång till att gå ut när den vill, även om den har stor bur. Isåfall om den fick vara lös hela tiden, går det att få den rumsren? Inan jag blev medlem på igelkottifokus så trodde jag att det gick, för jag hade läst och sett det på många ställen. Men här har jag läst om att många skriver att det inte får sina igelkottar rumsrena.

RisOtto
2012-05-15 19:47
#3

Jag tror du får glömma idén att ha kotten i en stor bur och ev släppa ut den då och då likt en kanin eller andra gnagare. Meen rent tekniskt sett, har du en bur på 20kvm så är det väl inga problem…

Skaffar man en kotte ska man vara medveten om att det går 10-15min per dag till skura bajs och fixa med grävlåda samt toalettlådor. Tror det är mer undantag än regel att kottar ibland faktiskt blir rumsrena.

Kottar är hur gulliga som helst, farmförallt första månaderna…det går inte att förneka! Tyvärr säljs det alldeles för många kottar redan efter ett år där ursäkten är "allergi" eller "att man måste flytta", när det egentligen i själva verket är brist på engagemang och ork att ta tag i allt bajs och kiss en kotta utsöndrar. Och jisses, finns nog få djur som omsätter så mycket kiss och bajs med tanke på dess storlek.

Hoppas du fick dig några tips nu. Och kom ihåg, mycket utrymme går åt till att låta kottarna springa runt. Speciellt när man bor i en lägenhet.

iluvkottar
2012-05-15 20:04
#4

okej tack

Upp till toppen
Annons: