Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 6742 ggr
Mikaela_B
1/6/12, 10:53 PM

Namninsamling - nya lagar, nya möjligheter

Nu drar vi igång påtryckningar till jordbruksverket att vi vill bort från djurparks standard och in på sällskapsdjurs hyllan!

Efter alla år som igelkottar funnits i sällskap och som dels jag hållt på med dom så känns det inte mer än rätt, nu är det dags att vi får en möjlighet att ge våra älskade taggbollar en ärlig chans och en mer optimal framtid. Dels med önskan om nya lagkrav i hållningen dvs ytmåtten! från 2 kvm/individ eller ett minimum mått på 8 kvm anser jag att vi klarar enkelt att leva upp till kottarnas behov, men också en chans att utöka intresset och med det kommer fördelar som ett intresse till en seriös förening, utställningar, mer deltaganden på mässor mm.

i dagsläget är intresset låg pga att de är svårt att erbjuda 20 kvm som inte ens är rimligt, vi kan inte delta på mässor förutom kista mässan för ingen är tillräkligt stor att kunna erbjuda oss en monter på 20 kvm! en förening kan vi inte starta upp för intresset är inte stort för igelkottar men vi marserar ju sakta men säkert in på marknaden..

Så nu hoppas jag att vi får era underskrifter på våran namninsamling som vi har startat här under kvällen! och nu kör vi på hårt som bara den för att driva fram detta!

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6214

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Grodan
1/6/12, 11:17 PM
#1

Har skrivit på! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mikaela_B
1/6/12, 11:18 PM
#2

me like a lot!!!

www.blueberryhedgehogs.com

Wand
1/7/12, 6:57 PM
#3

Skriver också på, det som stoppar mig och min kotte-framtid är just ytstorleken… 8 kvm är enkelt, men 20 är lite väl häftigt. Tror stenhårt på att en kotte kan må lyckligt på en mindre yta.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Grodan
1/7/12, 6:58 PM
#4

#3 samma här… samt deras matning… hehe Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
1/8/12, 1:24 AM
#5

Visst är det lite fånigt att en kotte ska ha 20kvm men en iller ska nöja sig med 5kvm. Det borde finnas lite jämvikt.

Dock utnyttjade min kotte iallafall 60kvm utav min lägenhet varje natt. Tut-tut liksom. Helt övertygad med tanke på att han aldrig blev rumsren:)

ilsebilse
1/8/12, 3:49 PM
#6

Nu har jag skrivit på, dock utan efternamn om du behöver dte får du maila :)

Annons:
choiicho
1/8/12, 9:13 PM
#7

Påskrivet :)

Mikaela_B
1/9/12, 1:26 PM
#8

ja nu hoppas vi på fler underskrifter!! Så komigen nu ni som känner att de känns rätt att skriv på….

vi har även ca 60 namnunderskrifter från lördagens insatts på husdjurs mässan :)

www.blueberryhedgehogs.com

Klarabalik
1/9/12, 7:05 PM
#9

Har skrivit på!

[Nininosen]
1/11/12, 1:12 AM
#10

Hoppas på allas namn, !!

nuttan85
1/12/12, 7:42 AM
#11

Har skrivit på och skickat runt den till vänner och bekanta :)

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Etti
1/16/12, 10:31 AM
#12

Påskrivet så klart! Sprider detta vidare.

Littlem
1/16/12, 2:31 PM
#13

Gäller det bara afrikanska pygmeigelkottar?  Det finns ju egypter o andra arter och jag håller ju tenrecs som med går under djurparksregler nu. Vore ju skoj om alla kunde få lite bättre dispans.

Annons:
Mikaela_B
1/17/12, 1:33 PM
#14

De ska ju täcka upp för de som går under igelkottar på L108 reglerna…. då är ju både Afrikanska och Egyptiska….

Jag gissar väl mig till att Tenrecs hör till samma kategori?

eftersom att namninsamlingen är för en ändring av lagförslagen som föreligger i L108 och mot föreskrifterna som finns som styrker lagkraven i djurparks sak…. Där jag just nu jobbar med argument kring deras föreskrifter som styrker våran sak….  så går tenrec under kategorin igelkottar i L108 så kommer dom ju med automatiskt, då jag fokuserar mig på L108 och kategorin Igelkottar ( Då tamigelkottar ) ej vår vilda svenska kotte…

www.blueberryhedgehogs.com

Littlem
1/17/12, 1:37 PM
#15

Ok, fastna väl för rubriken där det står afrikansk pygmé. Men det vore ju guld om det blev för fler arter!

Ypsilon1
1/19/12, 10:31 AM
#16

#13/15 tenrecs går under 3e kap, 16-17§§ i L108 -övriga insektätare mindre än 0,25 kg och det gäller en inhägnad på minimalt 2kvm och 1,5 m i höjd. Vilket jag tycker att är ganska rimligt när det gäller tenrecs

Littlem
1/19/12, 11:28 AM
#17

Ahh se där. Lyckas alltid trassla in mig i alla paragrafer och har hört folk säga de går under samma som pygméerna. Men det var ju bra. Jag har ju tänkt på detdär själv att de ju behöver yta på höjden då de gillar o klättra.

[Stripez]
4/15/12, 9:56 AM
#18

Har skrivit på! Glad

lovebuz
5/24/12, 2:46 PM
#19

Inte varit här på länge men skrev under :) skulle vara mycket mer behändigt.

Jojjesp
12/6/12, 11:13 PM
#20

Hur har det gått med detta? Någon respons från Jordbruksverket? Dax att påminna dom kanske?

Annons:
Kattliv
4/20/13, 9:17 PM
#21

När jag väl hittade hi, såp var det enkelt för mig att ta ställning och skriva på.

Ett gott skratt förlänger livet!

[Pandoraelf]
5/4/13, 12:04 PM
#22

Vet inte om detta är aktuellt längre men instämmer så jag har nu skrivit på. Tycker också det är märkligt hur en iller ska nöja sig med 5kvm när en igelkott får hela 20kvm.

Iochförsig så är det ju säkert också för att igelkotten har lätt att bli överviktig om den inte får röra på sig mycket och hålla igång. Men med springhjul, rätt kost och aktivering så håller den ju sin viktbalans och då blir den mindre ytan inga större problem. Jag är övertygad om att en igelkott skulle må lika bra av lite mindre yta. Vet att det är några kottar som inte utnyttjar det stora utrymmet de får heller, utan håller sig till sitt lilla område av rummet. Tror inte riktigt kotten behöver så mycket heller.

En mindre yta (vettiga mått då såklart) skulle säkert göra susen.

Mikaela_B
5/23/13, 6:27 PM
#23

denna kommer alltid vara aktuell tills man får ett litet öra att lyssna hos jordbruksverket och länsstyrelsen :)

www.blueberryhedgehogs.com

choiicho
5/23/13, 9:47 PM
#24

Hur många namn tror du att det behövs?

Mikaela_B
5/26/13, 10:36 AM
#25

ojojoj, ja du med tanke på att de inte duger än så länge så lär vi ha en lång bit kvar =/ jag skall skicka vidare alla namninsamlingar jag har skaffat ihop nu efter sommaren har ja sagt, så slutet på augusti skickas allt så får vi se vad som händer om de händer något.. tycker ju att en diskussion borde föras av dem iallafall att få in kottar under husdjurs regler än under djurpark liksom efter alla dessa år

www.blueberryhedgehogs.com

Gerro
7/16/13, 4:52 PM
#26

Hur gammal måste man vara för att skriva på? :)


Gerro
8/4/13, 11:23 PM
#27

Ingen som kan svara på min fråga?


Annons:
Heidi
8/6/13, 12:45 PM
#28

#27 Jag kan inte tänka mig att åldern spelar någon roll 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Gerro
8/6/13, 12:57 PM
#29

#28

Okej tack! :)
Då ska jag definitivt skriva på!


iluvkottar
8/11/13, 11:49 PM
#30

#25 skrivet

Hur går det nu?

SofiaLoow
9/13/13, 7:45 PM
#31

#30 Hur det går vet jag inte men det skadar absolut inte att fler skriver på.
Mikaela som driver det här blir mamma för andra gången vilken dag som helst nu men jag är övertygad om att hon tar tag i saken så fort hon kommit in i en ny vardag. Så länge tycker jag att vi ska ragga så mycket folk som vill skriva på som möjligt! :)

Heidi
11/6/13, 5:37 PM
#32

Såg att den nu var 198 underskrifter. Känns som att det behövs många till för att få en förändring. 

Ja var i kontakt med jordbruksverket för att få dispens på utrymmet till en mässa men personen jag pratade gick tyvärr inte att diskutera med, personen blev helt enkelt arg när jag ville diskutera på ett sakligt lugnt sätt och detta gällde bara någon timme under en dag. Vad har ni fått för bemötande ni andra som varit i kontakt med jordbruksverket ang utrymme både hemma och på mässa? Är det flera som arbetar med just detta på JV som kanske i alla fall går att föra en diskussion med?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Millatray
12/5/13, 12:38 PM
#33

bra initiativ!:) Jag bor själv i ett studentrum, ca. 16kvm, vilket gör att jag inte få ha en igelkott:/

Lite skevt att minkar i pälsuppfödningen får tryckas in i en liten bur, medan en igelkott som får mer stimulans och utrymme måste få minst 20kvm, visst ska de självklart få en massa utrymme, men kan jag ha en hund i mitt rum, borde jag väl ändå få ha en igelkott xD

mada0923
12/16/13, 8:58 AM
#34

20 kvm känns kanske över drivet dock tycker jag ej om hur de hålls i typ usa samt england i skåp ca 1,5 till 2 kvm. skulle aldrig kunna stänga in min kotte så

Annons:
mollylinn
12/20/13, 6:15 PM
#35

Skrivit på. Det skulle kännas tryggare och låter vettigare att hålla den lilla igelkottunge jag snart hämtar hem i det rum vi inreder åt henne än att låta henne gå fritt i huset på nätterna. Rummet är mindre än 20 kvm.

i fokus
12/22/13, 9:25 AM
#36

Skrivit på! Dock bara förnamnet.

Angelica Hallberg
12/22/13, 11:31 AM
#37

Jag ser på min Mysan när hon springer o hon skulle lätt kunna springa runt på mer än 20 kvm. det borde igentligen ökas för andra djur istället för att minskas för dessa djur… att under kortare perioder få ha dem under mindre ytor borde ju istället införas…typ under resor, mässor, eller om man behöver anlita en kottevakt om man är borta. men ja tycker nog att de behöver få ha stora ytor…

titta på kaniner…de borde verkligen va lag på att ha större….

i fokus
12/22/13, 12:59 PM
#38

#37 Jo, men har kotten ett springhjul får den ju röra på sig så mycket den vill. Ser inte varför ytan ska bli ännu större, då det är många som inte kan ha en igelkott pga hur mycket plats de kräver. Tror starkt på att en kotte kan klara sig på en mindre yta, som någon annan sa. Bara de har ett hjul. Men alla har ju olika åsikter. Igelkottarna kanske blir lyckligare av större ytor också! :)

Heidi
12/22/13, 1:28 PM
#39

#37 #38

Hemma hos mig använder kottarna knappt hela sin yta, de använder sina springhjul flitigt i stället. Så jag tycker ytan borde minskas då det skulle kännas säkrare för igelkotten att ha den på en mindre yta av flera olika skäl. Det går att ge igelkotten massa rolig aktivering på mindre yta än 20 kvm. Hjul, grävlådor, böklådor osv. 

Däremot håller jag med om att kaniner absolut borde få större.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

i fokus
12/23/13, 5:24 PM
#40

#39

Håller helt med dig!

 Och det är en galet liten yta kaninerna får, de är ju större än kottarna också! Burarna är ju knappt ens 2 kvm..

ppernie
12/29/13, 9:33 PM
#41

Nu har jag också skrivit på! :)
Vore skönare om 20 kvm inte var lag men blir det mindre så väljer ju var och en hur stor/liten yta man har möjlighet att ge :) Skulle lagen bli 8 kvm (vilket skulle vara mycket enklare) så finns det ju ingen som kräver att man inte får ha större :) Hoppas jordbruksverket kan se över detta och vi kotteägare kan få lite rimligare krav :)

Annons:
i fokus
12/30/13, 11:44 AM
#42

#41

Ja, man kan ju fortfarande hålla sig till de gamla reglerna även om 8 kvm blir det nya. Bra att du skrivit på! :)

Lena_F
2/2/14, 10:01 AM
#43

skrivit på :-)

APPLECHEEK
2/4/14, 6:15 PM
#44

Jag har skrivit på, men vad händer nu? Lämnas detta in eller vad händer?

Heidi
2/4/14, 8:39 PM
#45

#44

Jag undrar också vad som händer. Har inte hört något om detta tyvärr. Tror de va länge sen Mikaela var inloggad här på iFokus. Du kan ju prova att maila henne och fråga. Meddela gärna om du får svar.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: