Annons:
Etikettallmänt
Läst 4104 ggr
Killen
8/31/11, 4:48 PM

Tillåtet?

hej! Är lite nyfiken, får man ha vanliga svenska igelkottar som husdjur? Alltså fånga in vilda som ej är skadade eller sjuka.

kissmekate.blogg.se

Annons:
Zolah
8/31/11, 4:50 PM
#1

*tass* mest nyfiken på vad som kommer sägas

tror dock att det inte är OK att ta in och domesticera egna vilda djur - sedan så kan vilda kottar ha mycket sjukdommar har jag för mig men andra får rätta mig och jag har fel.

Birke
8/31/11, 4:50 PM
#2

Nej.

UlrikaD
8/31/11, 6:44 PM
#3

Svenska igelkottar är fridlysta så det är absolut olagligt, för att inte tala om olämpligt att ta in dem från naturen.

Lika illa som att plocka in en älg.

Killen
9/1/11, 1:28 AM
#4

Det var lite det jag trodde själv.

Inte för att jag personligen har eller tänkte ha svenska igelkottar som husdjur eller i fångenskap, dock har min stallägare ett gäng igelkottar i en box.

Hon har hus och halm, och så matar hon dem. Har personligen sett tre st, men har hört att det ska vara runt 10 st.

kissmekate.blogg.se

vinteralvan
9/1/11, 10:12 AM
#5

Varför i hela världen har hon det? Säg åt henne att släppa ut dom genast.

RisOtto
9/1/11, 11:02 AM
#6

Skulle vara intressant att se vad länsstyrelsen säger om detta. Går alldeles utmärkt att som privatperson, anonymt, anmäla djurplågeri hos dom.

Annons:
Killen
9/1/11, 2:15 PM
#7

Släppa ut dem gör hon inte frivilligt, hon är en djursammlare. Är det någon speciel enhet hos länsstyrelsen man kontaktar eller bara den allmänna ?

kissmekate.blogg.se

UlrikaD
9/1/11, 2:22 PM
#8

Man kan inte samla på fridlysta igelkottar, det är väldigt olagligt. Är man djursamlare kan man få böter, men tar man in vilda djur så kan det nog bli större konsekvenser.

Sök på länsstyrelsen i din kommun, så brukar det finnas att man kan klicka sig vidare till just djurskydd. Annars ringer du länsstyrelsens växel bara så kopplar de dig vidare.

Jag kan förstå att man tar in ett skadat djur man hittat om man inte känner till att det finns viltrehabiliterare att ringa. Men att ta in flera stycken sådär finns faktiskt ingen ursäkt för.

RisOtto
9/1/11, 5:43 PM
#9

Enklast är nog att skicka ett mail, tex djurskydd.vasterbotten@lansstyrelsen.se eller djurskydd.halland@lansstyrelsen.se helt beroende på vilket län du bor i. Jag hoppas att du står på dig och sskickar ett mail, man samlar inte på vilda igelkottar i en bur.

Ha det fint!

Zolah
9/1/11, 5:45 PM
#10

Men , om du anmäler anonymt så måste du ringa - annars räknar dom som anmälningen inte är anonym. Det är lite konstigt

Killen
9/1/11, 8:26 PM
#11

#10 fast om jag hittar på en ny mail typ anonym@anonym.se då blir det ju anonymt . Eller spårar de ip nr och kollat upp?

kissmekate.blogg.se

Zolah
9/1/11, 9:50 PM
#12

"11 dom tar inte emot anonyma på det sättet, man måste ringa oavsett. skulle anmäla en kanins ägare , och hon gav mig infon då

[Nininosen]
9/2/11, 6:56 AM
#13

konstigt, undrar varför hon "samlat på dem"?

Jag menar i villket syffte? För att hon tycker om kottar och vill ha fler i trädgården? Och om man gör något sådant kanske man skulle kolla upp om älgen/igelkotten är tillåtet att ha som husdjur?. Villket säger sig självt för en del, men kanske inte för andra?

Annons:
Killen
9/15/11, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ingen aning varför hon har dem.

Så här bor det:

Igelkottarna

kissmekate.blogg.se

UlrikaD
9/15/11, 11:03 PM
#15

Har du anmält än då?

Killen
9/15/11, 11:20 PM
#16

har bara mailat, men enligt #10 så räknas  inte det

kissmekate.blogg.se

UlrikaD
9/15/11, 11:27 PM
#17

#16 Klart att mail räknas.

Har själv blivit anmäld, anonymt via mail. Och länsstyrelsen kom och kollade upp mig efter det.

Sen hade jag ju inga vilda igelkottar i något hörn så jag fick ju inga problem. Men hon borde få problem tycker jag.

[isdrakee]
9/16/11, 9:24 AM
#18

Så här ligger det till:

Det är förbjudet att hålla vildfångade djur som husdjur (med vissa undantag som t ex kräftor). Du får vare sig plocka hem en egen igelkott från naturen eller köpa en vildfångad igelkott.

Däremot är det fortfarande lagligt att hålla den svenska igelkotten Erinaceus europaeus som husdjur om den är fångenskapsfödd. Det är alltså fullt lagligt att köpa en från en uppfödare (om det ens finns någon).

Men ska man hålla djur som förekommer naturligt i Sveriges fauna bör man vara väldigt noga att ha papper på det. Annars kan man nog få problem.

Ett "svenskt djur" som vissa har som husdjur är huggormen som föds upp t ex i Tyskland.

Men kvinnan som beskrivs här verkar ju ha plockat på sig djuren från naturen. Jag hoppas inspekörerna kommer dig snart nu när hon är anmäld.

Zolah
9/16/11, 2:55 PM
#19

#17

det är ju konstigt, hon jag pratade med påpekade strängt om jag vill anmäla detta anonymt var jag tvungen att ringa till dom. Annars skulle det vara en öppen anmälan och den personenj ag anmält skulle få veta vem jag var

[isdrakee]
9/16/11, 3:12 PM
#20

#19 Jag anmälde en granne via mail och bad om att vara anonym men det gick inte. Dom är skyldiga att anteckna namn, e-postadress mm.

Men om man anmäler från en anonym mail-adress (alltså att man skapar en ny bara för det ändamålet) och inte uppger vem man är så kan dom inte anteckna mer än bara mail-adressen. Och då kan man vara helt anonym. :) Jag gjorde så en annan gång.

Annons:
Zolah
9/16/11, 3:14 PM
#21

#20

hmm sant, men ignorerar dom inte sådant då?

[isdrakee]
9/16/11, 3:41 PM
#22

#21 Personen som jag anmälde med ett anonymt mail fick inspekören på sig i alla fall. Men jag törs inte säga att det går likadant till överallt.

Zolah
9/16/11, 3:44 PM
#23

#22

kan ju vara komunalt olika, så säkrast kanske skulle vara att ringa?

zickan
9/18/11, 5:34 PM
#24

Ende tillåtelse att hålla vilda igelkottar, får man genom att ansöka om att hålla rehabliterings plats. Men då ska man ha alla utbildningar, yta osv som krävs.
Fanns en familj på gotland som hade tillstånd och öppnade sitt hem till påkörda, sjuka, föräldra lösa. Var själv där och lämnade en igelkotts unge mina föräldrar hittade. Mamman hade varit borta i ett par dagar så ca 2 veckkors ungar hade krupit ut ur boet och låg öppna. Försökte hjälpa ungarna med mjölkersättning men lät dom ligga på plats under en filt. Fick inom några dagar kontakt med denna familjen på landet som övertog den unge som hade överlevt. Hon växte upp hos den familjen, flyttade ihop med ett annat ung gäng som senare släpptes ute på fårö :-)..
Men det är nog det ende sättet att få hålla vild igelkott lagligt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[EmmaSofieRoos]
11/17/12, 12:56 AM
#25

Liiiiite sent skrivet men jag tänkte på det ni skrev om att det inte går att vara anonym när man anmäler och det är så att en handläggare är skyldig att rapportera allt dem får veta. Detta innebär självklart även mail och då namn om man sagt det. Därför kan det bli svårt att vara anonym när man mailar. samma om du ringer och "råkar" säga ditt namn i början av samtalet sp måste dem rapportera ditt namn också. Så det går därför inte att säga tex "hej mitt namn är bla bla och sen säga jo jag skulle vilja vara anonym" utan kom ihåg att vill man vara helt anonym så ring och kom ihåg att ej säga ditt namn!

Jojjesp
11/28/12, 9:26 PM
#26

Varför anmäla en sådan sak? Tala med personen i fråga svårare är det oftast inte. Skulle personen börja svamla så kan du ju göra en anmälan istället. Men skiten faller ju om alla ska anmäla anonymt till höger och vänster. Har själv haft problem ett par ggr i min långa djurkarriär med diverse anmälare. Jag huserar olika exotiska djur och har gjort under lång tid. Ofta går det att prata och ofta får man då en förklaring man kanske inte räknat med ibland är det stolpskott och då är det bara ge upp. Men testa att prata och använd gärna ett leende sånt brukar funka jävligt bra.

Zolah
11/29/12, 9:02 PM
#27

den här tråden är riiiiktigt gammal ^^;

Annons:
Killen
11/30/12, 12:20 AM
#28

#26 tro mig, denna person går inte att prata med ang detta, hon är en djursammlare. Hon påstår i sånt fall att igelkottarna är skadade och inte klarar sig själva. Detta är hennes egna bedömning. Men som sagt detta är inte aktuellt just nu då igelkottarna är flyttade från gården, vart vet jag ej.

kissmekate.blogg.se

Upp till toppen
Annons: