Annons:
Etikettleksaker-och-aktivering
Läst 3329 ggr
Soppkey
2010-02-19 17:26

Gnisslande hjul

Hej där!

Min kotte Styx älskar att springa i sitt stora hjul om natten, och har alltid gjort det. Det är jättebra eftersom jag då vet att han får ordentligt med motion (plus att det ser väldigt näpet ut ^^).

Men nu till problemet: hjulet är av metall och har börjat gnissla något fruktansvärt. Jag tycker både synd om Styx som måste höra på skriket, och om mig och min sambo som inte kan sova på grund av det.

Jag har provat allt från olivolja till att binda tyg precis där hjulnavet sitter fast. Det funkar någon timme, men sen är ljudet där igen. Har även köpt nytt hjul men samma sak där.

Så från en sömnlös mamma kommer frågan: Har någon tips på vad jag kan göra? Finns hjul i plast eller liknande (har sett dem i videor från bl.a. USA)? Jag har verkligen inte hjärta att ta bort hans favoritlekplats.

Tack på förhand!
/Jennifer

Annons:
Mikaela_B
2010-02-20 02:14
#1

Hejsan!

Jo detta är nog ett vanligt problem, jag har aldrig brytt mig om det förens NU!! ( är "höggravid" ) och vaknar av minsta lilla knyst i hemmet…. Vilket jag aldrig gjort tidigare… Jag smörjer mina med skinfix, naturbaserat vax typ som inte är giftigt på något sätt för djur, ( utifall dom skulle bli intresserade av själva vaxet ) men än så länge har dom inte lagt märke till de, och jag lovar MIRAKEL MEDEL :D

Använder även detta på min hunds tassar just nu när vädret är som de är och folk saltar så mkt att de sliter som stryk på tassarna, så har ja använd medlet lite då och då vid behov och gud vad skönt att slippa skadade dynor och liknande på hunden.. :)

Oljor osv skippar jag helt, för de funkar verkligen inte, någon minut kanske men inte mycket mer att hurra för enligt mig…

Har för mig att hjulen finns i plast, jag har ett hemma som är i gul plast med blå ram runt som är precis lika stora som metall hjulen, dom låter inte dock har jag inte den blekaste vart jag fått det ifrån :S

Lycka till!

www.blueberryhedgehogs.com

[Nininosen]
2010-02-20 20:01
#2

Vax vax och åter igen vax.. =)

Soppkey
2010-02-22 23:15
#3

Åh, jag ska genast testa vaxet. Tack så väldigt mycket! :)

Mikaela_B
2010-02-26 21:07
#4

Inga problem, lycka till =)

Jag skulle personligen kunna gifta mig med denna produkt haha :P

www.blueberryhedgehogs.com

strykmig
2011-03-12 11:00
#5

lite så här sent i efterhand men ändå haha,

Om man tröttnar på att sätta på vax så funkade vanlig tejp för oss. Helt ljudlöst nu :)

Soppkey
2011-03-15 15:58
#6

Jag har hittat den fantastiska lösningen tillslut, ett s.k. "flying saucer wheel". helt tyst, jättelätt att rengöra och kottarna älskar det! :D

Annons:
RisOtto
2011-03-15 18:13
#7

Hej! Nu blev jag nyfiken, har funderat på att skaffa ett hjul men har inte hittat nått som är tillräckligt stort och fungerar bra. vad är det? och vart köpte du det?

Soppkey
2011-03-18 11:38
#8

Så här ser det ut: http://www.reptileforums.co.uk/forums/attachments/domestic-exotics-classifieds/12165d1274901690-3-x-large-12-flying-ppets-3766196t400.jpg

Jag köpte mitt på Ebay,
http://cgi.ebay.com/Flying-Saucer-Plastic-Exercise-Wheel-Large-12-Inch-/140493658527?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b613199f
Men googlar du på "flying saucer wheel" så få du en massa träffar :)

Eftersom det är platt böjer de inte sina ryggar alls, och det verkar som om det är roligare att springa i, då mina kottar aldrig sprungit så mycket som i det här hjulet. Dessutom är det galet enkelt att bara spola av i duschen. Plus, som sagt, ljudlöst. Fantastisk uppfinning!

Upp till toppen
Annons: